بررسی تاثیر روغن کنجد و بادام شیرین در پیشگیری از استریا و خارش ناشی از آن در زنان پرایمی پار: یک کارآزمایی تصادفی دارای گروه کنترل

پیام:
چکیده:
مقدمه

استریای بارداری، یک تغییر فیزیولوژیک پوستی است، که بسیاری از زنان آن را در طول بارداری تجربه می کنند. استریای بارداری ممکن است با ایجاد خارش و حتی زخم در نواحی درگیر باعث ایجاد استرس و نگرانی هایی از نظر زیبایی، کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روانشناختی برای زنان باردار شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر روغن بادام شیرین و روغن کنجد در پیشگیری از استریای بارداری و خارش ناشی از آن بر روی زنان باردار نخست زا انجام شد.

روش کار

این مطالعه یک کارآزمایی تصادفی دارای گروه کنترل سه سوکور می باشد که در سال 93-1392 بر روی 150 زن باردار نخست زا در 5 مرکز بهداشتی درمانی شهرستان اراک انجام شد.تصادفی سازی دو گروه مداخله و یک گروه کنترل توسط بلوک بندی انجام شد. گروه های مداخله و کنترل به ترتیب 1 سی سی روغن کنجد، 1 سی سی روغن بادام شیرین و 1 سی سی روغن پلاسبو، بعد از هفته 16 بارداری، 2 بار در روز به مدت 20 هفته دریافت کردند. شدت استریا براساس روش استفاده شده توسط داوی (Davey) و شدت خارش براساس روش استفاده شده کامینی (Kamini) ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 13) و آزمون های تی مستقل، کای دو، کای دو روند، کروسکال والیس و تحلیل لوجستیک دو حالتی انجام شد. میزان 05 /0>p معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بروز استریا در هفته 38-35 بارداری در مصرف کنندگان روغن بادام شیرین 2/ 59%، در مصرف کنندگان روغن کنجد 7/ 16% و در گروه کنترل 82% بود. خارش شکم در مصرف کنندگان روغن بادام شیرین 3/ 65%، روغن کنجد 5/ 10% و گروه کنترل 78% گزارش شد. هیچ کدام از مصرف کنندگان روغن کنجد خارش شدید شکم را گزارش نکردند، در حالی که 17 نفر، (7/ 34%) از مصرف کنندگان روغن بادام خارش شدید شکمی را گزارش کردند (001/ 0>p). بر اساس آزمون کروسکال والیس تفاوت معنی داری بین سه گروه از نظر بروز استریا و خارش وجود داشت (001 /0>p).

نتیجه گیری

بین دو گروه مداخله روغن بادام شیرین، روغن کنجد و گروه کنترل از نظر بروز و شدت استریا و بروز و شدت خارش مشاهده شد. هم روغن بادام شیرین و هم روغن کنجد در کاهش بروز استریای شکمی و کاهش خارش ناشی از آن در مقایسه با گروه کنترل موثر بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!