بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی کیفیت مشتری از نگاه صاحب نظران و مشتریان درخدمات مرتبط با بیماران مبتلا به التهاب روده ای

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

کیفیت مشتری شامل مجموعه توانمندی های مورد نیاز گیرندگان خدمت برای مشارکت موثر در فرایند دریافت خدمت و مراقبت صحیح است. هدف از این مطالعه، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی کیفیت مشتری درخدمات مرتبط با بیماران مبتلا به التهاب روده ای می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که هدف آن بررسی پرسشنامه 16سوالی کیفیت مشتری است. به منظور تعیین روایی، پرسشنامه بین 11نفر از صاحب نظران توزیع شد. 10نفر از آنان برمبنای معیارهای تعیین روایی نظرات خود را اعلام کردند و در بخش روایی صوری نظرات خود را بصورت کیفی اعلام نمودند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از مطالعه پایلوت به روش همسانی درونی و محاسبه آلفای کرونباخ با تعداد 30 نمونه محاسبه گردید.

یافته ها

در بخش تعیین روایی محتوایی تمامی گویه های پرسشنامه توسط شاخص هایCVR و CVI به ترتیب با نمرات 1 و 0.89 مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز توسط آلفای کرونباخ 0/78 تایید گردید. پرسشنامه نهایی براساس پیشنهادات متخصصین و نظرات کیفی آنان به 19گویه در 4 حیطه تعریف شده کیفیت مشتری شامل اعتقاد بیمار به اینکه نقش او در امر درمان مهم است، داشتن دانش، مهارت و اعتماد به نفس کافی برای انجام فعالیت های مرتبط با روند درمان، تلاش برای حفظ و بهبود سلامتی یا مشارکت فعال وتداوم روند مراقبت حتی در شرایط بحرانی و استرس تغییر یافت.

بحث و نتیجه گیری

تایید پرسشنامه توسط روش های علمی آماری بکار رفته، حاکی از توانایی بالای ابزار بوده و بی تردید استفاده از آن در عرصه پژوهش می تواند گامی موثر در راستای ارتقای کیفیت خدمات دریافتی توسط مشتریان نظام سلامت بردارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!