بررسی وضعیت مناطق زلزله زده و شرح اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر در زلزله سال 91 آذربایجان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سیاره ما همواره دست خوش تغییراتی است که می توانند حیات انسان را با خطرات جدی مواجه سازند و زمین لرزه یکی از این تهدیدات است که اهمیت روزافزون یافته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت مناطق زلزله زده و شرح اقدمات صورت گرفته در راستای کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر در زلزله سال 91 آذربایجان به انجام رسید.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی می باشد که داده های آن توسط کارشناسان مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی در رابطه با انواع بیماری ها و نیز اقدامات کنترلی مرتبط، گردآوری و تحلیل گردید. پژوهشگران همچنین نقاط قوت و ضعف تیم های چهارگانه از دیدگاه اعضاء و مسئولین آنها را بصورت کیفی و با استفاده از روش مصاحبه بررسی و نتایج گزارش نمودند.
یافته ها
یافته های بدست آمده نشان می دهد که وضعیت اقدامات بهداشت محیط و بیماری های روانی در حد مناسب، و وضعیت بیماری های واگیر و غیر واگیر در حد قابل قبول می باشد. نقاط قوت عملکرد تیم های بهداشتی شامل ارزیابی و پاسخ سریع به زلزله و پایش مداوم وضعیت می باشد درحالی که نقاط ضعف عمده عملکرد آنها شامل عدم هماهنگی و سازماندهی کافی نیروها بوده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش گویای آن است که فعالیت های صورت گرفته به منظور پاسخ به زلزله آذربایجان در راستای کنترل بیماری ها و پیشگیری از وقوع همه گیری ها از اثربخشی کافی برخوردار بوده و تجربه یاد شده می تواند الگوی مناسبی برای پاسخ به زلزله و بحران ها در عرصه های مشابه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!