نظریه ها و الگوهای سیاست گذاری برای تحلیل سیاست های نظام سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
شناخت الگوها و نظریه های سیاست گذاری در تحلیل درست سیاست ها و درک صحیح روابط میان عوامل تاثیرگذار بر پیامدهای سیاستی مهم می باشد. در نظام سلامت نیز به دلیل ماهیت خاص تصمیم گیری در این نظام و تاثیرات آن بر سلامت عمومی این اهمیت دو چندان می گردد. این مطالعه به شرح مهم ترین نظریه ها و الگوهای سیاست گذاری می پردازد.
روش کار
در این مطالعه مروری، ابتدا تقسیم بندی های مختلف از الگوهای تحلیلی ارایه شده است و سپس الگوها و نظریه های سیاست گذاری که در بخش عمومی به طور مکرر و در بخش سلامت نیز به طور بالقوه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، شرح داده شده است. تحلیل ها و نقدهای نویسندگان مقاله نیز در خصوص هر یک از الگوها و نظریه های ارایه شده وارد گردید.
یافته ها
طبقه بندی های مختلفی برای الگوها و نظریه های تحلیلی صورت گرفته است. طبقه بندی بر اساس محتوا، نقش آفرینان، فرایند و زمینه گزینه های سیاستی از رایج ترین شیوه های طبقه بندی الگوهای تحلیلی در حوزه سلامت می باشد. الگوی خردگرایی جامع، رضایت بخش، تدریجی، ترکیبی، و جریان ها و سطل زباله برای تحلیل محتوای سیاست؛ و الگوی نخبگان، مالک-کارگزار، گروه، شبکه ای، نظام ها، و تعامل اجتماعی برای تحلیل نقش آفرینان سیاست و مراحل سیاست گذاری الگوی فرایند ارایه گردید.
نتیجه گیری
شناخت اجزای یک سیاست شامل محتوا، زمینه، نقش آفرینان و فرایند سیاست گذاری و الگوها و نظریه های تحلیلی مرتبط با هر جزء، باعث درک بهتر آن سیاست و پیامدهای احتمالی آن می گردد. مرز مشخصی در قرار دادن هر یک از الگوهای تحلیلی در طبقات ذکر شده وجود ندارد. هیچ یک از الگوها و نظریه های شرح داده شده، الگویی جامع و کامل برای تحلیل اجزای مختلف یک سیاست نبوده و ارزش ذاتی هر الگو یا نظریه در چگونگی تسهیل مسیر برای رویارویی با مشکل موردنظر و اتخاذ تصمیم کارآمد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!