ارتباط میزان تحصیلات و فعالیت امواج مغزی با عملکردهای شناختی بیماران آلزایمری در منطقه آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
بیماری دمانس آلزایمری یک ناهنجاری تحلیل برنده ی عصبی است که با اختلالات شناختی، رفتاری و حرکتی همراه است. عوامل متعددی این بیماری چند عاملی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار علاوه بر عوامل ژنتیکی، سطح تحصیلات و میزان آموزش عمومی افراد است. هدف از این تحقیق، مطالعه ی ارتباط تحصیلات عمومی و امواج مغزی با کارکردهای شناختی این افراد است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی و از نوع علی مقایسه ای تعداد 50 بیمار آلزایمری وارد مطالعه گردید. بعد از ثبت مشخصات دموگرافیکی از جمله سطح تحصیلات عمومی، با استفاده از QEEG موج آلفا در لوبهای مختلف مغزی ثبت و مورد مطالعه قرار گرفت. برای سنجش شاخص های شناختی از آزمون MMSE استفاده گردید.
یافته ها
مقدار میانگین سنی افراد بیمار 08/ 6 ± 5/ 71 سال و میانگین نمره MMSE حدود 08/ 5 ± 79/ 14 و میانگین سطح تحصیلات افراد سوم ابتدائی بود. مطالعه QEEG مربوط به توان مطلق موج آلفا نشانگر ارتباط معنی دار آن با تمامی عملکردهای شناختی در نواحی مغز بود (P≤0.05) همچنین نتایج نشان داد که سه عامل تحصیلات، آلفای پاریتال و آلفای فرونتال توانستند تا حدود 68% از تغییرات مربوط به عملکرد محاسباتی را در بیماران مبتلا به آلزایمر پیش بینی و تبیین نمایند (P≤0.05).
نتیجه گیری
سطح تحصیلات و یادگیری عمومی در کنار سایر عوامل ایجادکننده بیماری آلزایمر نقش مهمی در زمینه سازی ابتلا به این نوع اختلال بر عهده دارد، به نحوی که افراد با سطح معلومات بالاتر، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!