بررسی تاثیر دهانشویه اکیناسه بر شیوع پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بیماران بخش های مراقبت ویژه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پنومونی وابسته به ونتیلاتور جز شایع ترین عفونت های بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه است. یکی از روش های مراقبتی که می تواند بر کاهش پنومونی وابسته به ونتیلاتور موثر باشد، دهانشویه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر دهانشویه اکیناسه بر شیوع پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بیماران بخش های مراقبت ویژه صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که جامعه آماری آن را بیماران دارای لوله تراشه بستری در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی شهر اراک در سال 1393 تشکیل دادند. 70 بیمار به روش هدفمند وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله دو بار در روز دهانشویه اکیناسه و گروه کنترل دوبار در روز دهانشویه با نرمال سالین دریافت کردند. میزان بروز پنومونی با استفاده از معیار امتیاز بالینی عفونت ریوی (CPIS) قبل از مداخله و روز پنجم مداخله مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی مستقل و آزمون دقیق فیشر تحت نرم افزار آماری 16 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
شیوع پنومونی وابسته به ونتیلاتور در گروه نرمال سالین 60 درصد و در گروه اکیناسه 4/ 51درصد بود. آزمون آماری کای دو تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها اکیناسه تا حدودی می تواند میزان بروز پنومونی در بیماران وابسته به ونتیلاتور را کاهش دهد، اما انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1472148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!