اثر کوئرستین بر ترمیم زخم پوستی در موش های صحرایی تیمار شده با دگزامتازون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کورتیکواستروئیدها مثل دگزامتازون در درمان بیماری های التهابی غیر اختصاصی کاربرد بسیار دارند. با این وجود، این داروها به علت اثرات کاتابولیکی در پوست منجر به تاخیر در ترمیم زخم می شوند. از این رو، هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر کوئرستین بر تاخیر ترمیم زخم در موش های تیمار شده با دگزامتازون می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، تعداد 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شدند. پس از ایجاد زخم های برشی به فاصله 5/ 1 سانتی متر از ستون مهره و به طول 30 میلی متر، حیوانات به مدت 21 روز تحت تیمار با دگزامتازون (17/ 0میلی گرم بر کیلوگرم)، کوئرستین (50 میلی گرم بر کیلوگرم) و یا هر دو قرار گرفتند. مراحل بهبودی زخم با اندازه گیری درصد بهبودی، طول زخم، مدت بهبودی و مقاومت زخم در برابر کشش ارزیابی گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که مدت ترمیم زخم در موش های تیمار شده با دگزامتازون در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است. در مقابل، سرعت بهبودی و قدرت کشش پوست در موش های تیمارشده با دگزامتازون که کوئرستین دریافت کردند بیشتر بود. به علاوه، مدت ترمیم زخم در گروه تیمار شده با دگزامتازون که کوئرستین دریافت کردند کمتر از گروه دگزامتازون بود.
نتیجه گیری
این مطالعه شواهدی را دال بر تایید کاربرد کوئرستین در تسریع ترمیم زخم در حیوانات تیمار شده با دگزامتازون ارائه می کند. با این وجود، تحقیقات بیشتری جهت تعیین مکانیسم اثر کوئرستین در تسریع ترمیم زخم مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1472333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!