تعیین مقدار کیتین و تجزیه پذیری ماده خشک و دیواره سلولی کاه کلزای فرآوری شده با قارچ پوسیدگی سفید رنگین کمان (Trametes versicolor)

پیام:
چکیده:
در این مطالعه اثر قارچ پوسیدگی سفید رنگین کمان (Trametes versicolor) بر ترکیب شیمیایی و تجزیه پذیری شکمبه ای ماده خشک و دیواره سلولی کاه کلزا بررسی شد. بدین منظور کاه کلزا با میسلیوم قارچ رنگین کمان تلقیح و در زمان های 21 و 40 روز در کیسه های پلاستیکی نگهداری شد. پس از آن، کاه خشک و آسیاب گردید. ترکیب شیمیایی نمونه های فرآوری شده و نشده (شاهد) به روش استاندارد و تجزیه پذیری نیز به روش کیسه های نایلونی با سه راس گوسفند اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که کاهش مقدار ماده آلی فقط در کاه کلزای فرآوری شده به مدت 40 روز نسبت به شاهد معنی دار بود (P<0/05). میزان پروتئین خام در کاه فر آوری شده به مدت 21 روز، افزایش معنی داری نسبت به شاهد نشان داد و با افزایش زمان فرآوری تا 40 روز، تغییر معنی داری در آن مشاهده نشد. پس از فر آوری با قارچ به مدت 40 روز، کاهش معنی داری در مقدار الیاف نامحلول در شوینده خنثی و همی سلولز و نیز لیگنین مشاهده شد (P<0/05). مقدار کل ترکیبات فنولی و تانن پس از 21 روز فرآوری کاهش یافت و تا روز 40 تغییر معنی داری نداشت. مقدار کیتین در مدت 40 روز فرآوری افزایش معنی داری نسبت به 21 روز داشت (P<0/05). بر اساس مقادیر فراسنجه های تجزیه پذیری ماده خشک، مقدار تجزیه پذیری کل پس از 40 روز فرآوری افزایش معنی داری یافت (P<0/05). همچنین در فرآوری کاه کلزا به مدت 40 روز تجزیه پذیری دیواره سلولی در شکمبه به میزان قابل توجهی بهبود یافت. یافته های به دست آمده نشان داد که کاه کلزای فرآوری شده با قارچ رنگین کمان می تواند منبع غذایی با ارزشی برای نشخوارکنندگان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1473093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!