تاثیر کتاب درمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

کتاب درمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب به کار می رود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تاثیرکتاب درمانی بر سرمایه روان شناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.

روش بررسی

نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی (طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیات علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سرمایه روان شناختی Luthans بود. روایی پرسش نامه با نظر صاحب نظران کتابداری تایید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد به دست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتاب درمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخله ای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تاثیرگذاری کتاب درمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرم افزار SPSS20 تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد میانگین نمره سرمایه روان شناختی در کل و تمام مقیاس های آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روان شناختی کل و هر یک از مقیاس های آن در گروه آزمون به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.

نتیجه گیری

با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوری های اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتاب درمانی در رویارویی با ناراحتی ها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز می تواند در چالش با نگرانی ها، به عنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بی ضرر استفاده شود. با توجه به آموزش پذیر بودن سرمایه روان شناختی می توان روش کتاب درمانی را در دوره های مختلف آموزشی برای کارکنان سازمان های مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهره مند کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
457 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p1473261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!