مطالعه ای پیرامون تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی بر روحیه کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه دهستان شیروان از توابع شهرستان بروجرد)

چکیده:
کارآفرینی فرایندی است که در آن فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاقانه، همچنین شناسایی فرصتهای تازه و بسیج منابع، به ایجاد کار و پیشه با تاسیس شرکتهای نو، سازمان های جدید، نوآور و رو به رشد مبادرت می کند که این امر خود مستلزم ریسک پذیری و خلاقیت است. بنابراین افراد کارآفرین باید از خصوصیات منحصر به فردی چون ریسک پذیری، مدیریت، تصمیم گیری و غیره برخوردار باشند. اگر کارآفرینی را یک ضرورت حیاتی عصر حاضر بدانیم، به مهمترین عامل کارآفرینی یعنی ایجاد روحیه کارآفرینی در افراد نیز باید توجه خاصی داشته باشیم. از سوی دیگر، امروزه به حضور زنان و دختران در اجتماع، به دیده کفه دیگر موازنه اقتصادی نگریسته می شود بطوریکه ساختار اقتصادی خانواده بدون آنها نمی تواند پایدار بماند. زنان بویژه زنان روستایی در تلاش های خود برای کارآفرینی با موانع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری روبه رو هستند که در بسیاری از موارد نا آگاهی و کمبود آموزش های لازم، این محدودیتها را برای آنها ایجاد کرده است. لذا هدف از انجام این مطالعه، تحلیل تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی زنان روستایی بر روحیه کارآفرینی آنها می باشد. بدین منظور نمونه ای شامل 118 نفر از زنان دهستان شیروان از توابع شهرستان بروجرد به عنوان نمونه انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساز، اقدام به گردآوری داده ها شد. در بعد ویژگی های جمعیت شناختی متغیرهای سن، تحصیلات، میزان درآمد و وضعیت تاهل و در مورد روحیه کارآفرینی ابعاد ریسک پذیری و خلاقیت مد نظر قرار کرفت. نتایج تحلیل واریانس حاکی از آن بود که ویژگی های جمعیت شناختی زنان روستایی شامل سن، تحصیلات، میزان درآمد و وضعیت تاهل تاثیر معنی داری بر ریسک پذیری و خلاقیت زنان روستایی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1473424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!