شیوه های پیشگیری و اداره هیپوترمی در نوزادان ترم بعد از آموزش مراقبت از هیپوترمی نوزادی با کمک ممیزی بالینی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نگهداری دما در محدوده طبیعی با تامین گرما و کاهش از دست دادن آن، یک بخش مهم از مراقبت نوزادان است. این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی آموزشی ضمن خدمت به پرستاران در مورد حفظ درجه حرارت طبیعی بدن و از بین بردن استرس حرارتی و مقایسه آن با استانداردهای موجود در نوزادان رسیده، قبل و بعد از آموزش مراقبت از هیپوترمی نوزادی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1393 انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه توصیفی–مداخله ای برای ارزیابی مراقبتهای پرستاری استاندارد در رابطه با پیشگیری از هیپوترمی بر روی 98 نوزاد در بخشهای اتاق عمل، زایشگاه، نوزادان و مراقبتهای ویژه نوزادان قبل و یک ماه بعد از آموزش مراقبت از هیپوترمی نوزادی انجام شد. اطلاعات با استفاده از چک لیست طراحی شده بر اساس استانداردهای مربوط به مراقبتهای استاندارد پیشگیری از هیپوترمی جمع آوری و بر اساس تعداد مراقبتهای پرستاری نمره دهی شد. فعالیت های مربوط به مداخله شامل سخنرانی، نصب پوستر آموزشی، توزیع پمفلت و اسلاید بود.
یافته ها
نمره مراقبتهای پرستاری مورد پژوهش در دو مرحله قبل و بعد از آموزش در بخش نرسری به ترتیب 1/1±4/6 و 1/4±7 (از 10 نمره) و در اتاق زایمان به ترتیب 1/4±8/4 و0/7±11/1 (از 13 نمره)، اتاق عمل به ترتیب 1/8±5/9 و0/8±7/3 (از 11 نمره) و مراقبتهای ویژه نوزادان به ترتیب 5/1±8 و2±9/8 (از 14 نمره) بود (0/0001= p). فراوانی هیپوترمی خفیف در نوزادان متولد شده بدو تولد در بخش های اتاق عمل، زایشگاه، قبل و بعد از آموزش به ترتیب38/1 % و 21/5 % بوده است.
نتیجه گیری
بیشترین مراقبت ها در اتاق زایمان و کمترین مراقبت های پرستاری برای حفظ زنجیره گرم در اتاق عمل صورت گرفته بود. پیشنهاد می شود که رعایت حفظ درجه حرارتی و برقراری امکانات آن مورد توجه مسئولین سیاستگزاری سلامت ایران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!