حذف همزمان COD و آمونیوم از شیرابه دفن گاه زباله با استفاده از هاضم های بی هوازی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شیرابه زباله حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات خطرناک آلی و آمونیوم است که می توانند موجب آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی گردند; بنابراین بایستی پیش از تخلیه در محیط، جمع آوری و تصفیه شود. یکی از کم هزینه ترین روش های تصفیه فاضلابهای آلوده، روش هضم بی هوازی می باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی کارایی هاضم بی هوازی در حذف همزمان Chemical Oxygene Demand) COD) و آمونیوم از شیرابه محل دفن زباله است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی یک هاضم بی هوازی استوانه ای شکل با قطر داخلی 240 میلی متر با حجم مفید10 لیتر از ورقه پلکسی گلاس ساخته و سپس با شیرابه محل دفن زباله قائم شهر بارگیری شد. تاثیر پارامترهای دما (دمای محیط، Ċ35 و Ċ55) و زمان های ماند هیدرولیکی مختلف (1 تا 5 روز) بر کارایی هاضم بی هوازی در حذف COD و آمونیوم بررسی گردید.
یافته ها
در زمان ماند هیدرولیکی بهینه 5 روز، حداکثر راندمان حذف COD (اکسیژن مورد نیاز شیمیایی)(94%) و آمونیوم (36%) به ترتیب در دمای ترموفیلیک و دمای محیط بدست آمد. افزایش زمان ماند هیدرولیکی تاثیر مثبتی بر کارایی هاضم در حذف ترکیبات آلی و آمونیوم داشت. افزایش دمای هاضم موجب افزایش حذف COD و کاهش حذف آمونیوم گردید.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این هاضم بی هوازی می تواند به عنوان روشی مناسب و کارآمد جهت حذف مواد آلی از شیرابه محل دفن زباله استفاده شود; اما با توجه به راندمان پایین حذف آمونیوم، به یک مرحله تصفیه هوازی تکمیلی جهت تصفیه پساب خروجی نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!