مطالعه مروری بر گیاهان دارویی با خاصیت آنتی اکسیدانی در درمان ایسکمی مغزی و خونرسانی مجدد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر و اولین عامل ناتوانی افراد بالای 65 سال میباشد. به دلیل فرآیند پاتولوژیک پیچیده، استفاده از تنها یک عامل در درمان ایسکمی ایده آل به نظر نمی رسد و بنابراین مطالعات برای یافتن ترکیبات و روش های موثر در حال گسترش می باشد. در سال های اخیر توجه روز افزونی نسبت به گیاهان دارویی به عنوان یک منبع بالقوه در درمان ایسکمی-خونرسانی مجدد شده است. هدف مطالعه حاضر ضمن معرفی ایسکمی مغزی و پاتوژنز بیماری مروری بر مطالعات انجام شده در رابطه با اثرات گیاهان دارویی بر ایسکمی مغزی و مکانیسم اثر آنها می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقالات معتبر علمی نمایه شده در بانک های اطلاعاتی ISI، SID، PubMed،PubMed Central، Scopus، Web of Science با استفاده از واژه های کلیدی فارسی ایسکمی و خونرسانی مجدد، گیاهان دارویی، خاصیت آنتی اکسیدانی و واژهای کلیدی انگلیسی Ischemia and reperfusion، Medicinal plants، Antioxidant properties مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مروری بر مطالعات انجام شده نشان می دهد گیاهان دارویی و ترکیبات آنها قادرند حجم ضایعه مغزی، ادم مغزی، آسیب نورونی و اختلالات حسی و حرکتی را از طریق مکانیسم های کاهش استرس اکسیداتیو و تیتراتیو، کاهش بیان واسطه های التهابی، ممانعت از قطعه قطعه شدن و آسیب اکسیداتیو DNA، کاهش فعالیت میکروگلیاها و آستروسیت ها، افزایش بیان ژن های میتوکندریایی، مهار بیان پروتئین های آپپتوتیک، کاهش ایکوزانوئیدها و افزایش بیان پروتئین های ضدآپوپتوز کاهش دهند.
نتیجه گیری
گیاهان دارویی و ترکیبات آنها قادرند از طریق چندین مسیر مختلف آسیب ایجاد شده توسط ایسکمی مغزی را کاهش دهند و بنابراین می توانند به عنوان منبع جدیدی برای تولید دارو بر علیه ایسکمی مغزی باشند
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!