بررسی برخی عوامل موثر بر تولد نوزادان نارس: مطالعه مورد شاهدی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
تولد نوزادان نارس (قبل ازهفته 37 بارداری) مهمترین فاکتور موثر بر نتیجه سلامتی و بقای کودک هست و در مقایسه با نوزادان ترم، این نوزادان در معرض زیاد خطر مرگ و ابتلا به مشکلات سلامتی هستند. جهت تعیین برخی عوامل موثر در تولد نوزادان نارس این تحقیق صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این تحقیق با استفاده از روش مورد- شاهدی صورت گرفته است. در مدت زمان اجرای مطالعه 110 نوزاد نارس به عنوان مورد و 132 نوزاد ترم به عنوان شاهد به روش نمونه گیری آسان جهت بررسی انتخاب گردیده اند. گردآوری دادها با استفاده از پرسشنامه و پرونده پزشکی مادران بوده و برای تعیین فاکتورهای موثر بر تولد نوزادان نارس در دوگروه مورد و شاهد از نسبت شانس(Odds Ratio) و مدل رگرسیون لجستیک استفاده شده است.
یافته ها
مهمترین عوامل مرتبط با تولد نوزادان نارس انجام چون زایمان سزارین (OR = 2.61)، پره اکلامپسی (OR = 2.42) سابقه سقط و مرده زایی در یکی از بارداری های قبلی (OR = 2.75)، سابقه بستری بیش از دو روز در دوران بارداری و قبل از زایمان در بیمارستان (OR = 5) و انجام مراقبت های دوران بارداری فقط در بخش خصوصی (OR = 2.472)، زایمان چند قلویی (OR = 5.79) و سابقه تولد نوزاد کم وزن در بارداری های قبلی (OR = 4.10)، اشتغال مادر (OR = 5.70)، وجود دیابت در بستگان درجه اول مادر (OR = 2.64)، رتبه تولد بیش از سه (OR = 1.03)، ارتباط معنی داری با نارس به دنیا آمدن کودکان نشان دادند. آنالیز رگرسیون لجستیک نشان داد که با افزایش بارداری های مادر به طور معنی داری تولد نوزاد نارس افزایش می یابد.
بحث و نتیجه گیری
داشتن سابقه سقط و تولد نوزاد کم وزن در بارداری های قبلی، اشتغال مادر، زایمان سزارین، بارداری بیشتر از سه، پره اکلامپسی انجام مراقبت در بخش خصوصی از عوامل موثر بر تولد نوزادان نارس شناخته شده و با اعمال توجه وی‍‍ژه به مراقبت بارداری های پرخطر و مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشت مادر و کودک در بخش خصوصی، می توان از تولد نوزادان نارس جلوگیری و به دنبال آن مرگ و میر نوزادان را کاهش داد. مطالعات جامع تر دراین خصوص توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!