بررسی آنومالی های جنینی منجر به سقط قانونی در مراجعین به مرکز پزشکی قانونی تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
حاملگی ایمن به عنوان یکی از اهداف توسعه هزاره ورسالت های اصلی نظام مراقبت و بهداشت باروری مورد توجه ویژه ای قراردارد.متاسفانه امروزه شرایط نامناسب بهداشت باروری دلیل اصلی مرگ و میر زنان در سن باروری در سراسر جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه می باشد. در این میان آنومالی های جنینی از مشکلات دوران بارداری است که در کشور ما در صورت تشخیص به موقع (قبل از ولوج روح) براساس لیست 51 آنومالیانجام میشود. مطالعه فوق با هدف تعیین وضعیت دموگرافیک خانواده، فراوانی انواع آنومالی های جنینی وعوامل منجربه ختم حاملگی به صورت قانونی درکشورما انجام می گردد، تا با شناسایی این عوامل، راهکارهایی جهت کاهش آنومالی هاو ارتقای بهداشت باروری و فراهم کردن بارداری ایمن جهت مادران ارایه نمود.
مواد و روش ها
پژوهش فوق به صورت موردشاهدی طی یکسال از آبانماه 89تاآبان ماه 90 صورت گرفته است که طی آن کلیه زنان با آنومالی های جنینی که جهت دریافت مجوز سقط به مرکزپزشکی قانونی تبریز مراجعه کردند، به تعداد 201نفرگروه مورد (دریافت مجوز سقط درمانی به علت مراجعه قبل از 20 هفته) و 402 نفرگروه شاهد1 (عدم دریافت مجوز سقط درمانی به علت مراجعه بعد از ولوج روح) و200 نفر شاهد 2 از مرکز درمانی الزهراکه جهت زایمان در موعد مقرر به این مرکز مراجعه کردند. پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و جغرافیایی زنان مراجعه کننده برای هرسه گروه تکمیل شد.
یافته ها
میانگین سن مادران درمطالعه فوق 27.2 (47-15سال) بود. در 100 %زنان باردار، سونوگرافی حداقل یک بار انجام شده بود و تست های ژنتیک و آمنیوسنتز به ترتیب در2.1 و3.5 درصد جهت تشخیص آنومالی استفاده شده بود(33.3%).
(CI 95%29.6-37.1)از زنان باردار با آنومالی جنینی مجوز سقط جنین دریافت کردند. بیشترین آنومالی های جنینی به ترتیب، نقایص لوله عصبی16.9 %، هیدروسفالی8.6 %، دفورماسیون اندام7.7 % و سندرم داون6.4 % بود. سن مادر، سابقه آنومالی فرزند قبلی و مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری باتوجه به معنی دار بودن در هر دو مدل رگرسیونی مهم ترین فاکتورهای مستقل پیش گویی کننده بودند (P<0.05).
بحث و نتیجه گیری
با تعیین علل و عوامل ایجاد آنومالی های جنینی و با پیگیری امر و رفع نواقص وکاستی های موجود می توان از تعداد این آنومالی ها کاسته و گام های اساسی جهت ارتقای سلامت مادران و کودکان برداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!