فهرست مطالب

تصویر سلامت - سال سوم شماره 2 (تابستان 1391)

مجله تصویر سلامت
سال سوم شماره 2 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جعفر صادق تبریزی، محمدحسین صومی، سعیده علیدوست، سیما اصغری، محمد اصغری جعفر آبادی، فرید غریبی* صفحه 1
    زمینه و اهداف
    بیماری التهاب روده یکی از بیماری های مزمن بوده ومستلزم درمان پیچیده است که به دلیل وجود گزینه های مختلف درمان و تکامل تدریجی درک متخصصان از خطر و مزایای درمان های مختلف، ارائه مراقبت مربوط بهآن بر اساس استانداردها و گایدلاین ها امری ضروری به نظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به التهاب روده بر اساس استانداردها از دیدگاه گیرندگان خدمات انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی می باشد که با مشارکت 94 نفر از بیماران به روش مصاحبه و بصورت نمونه گیری تصادفی ساده در بخش های گوارش، آندوسکوپی و درمانگاه بیمارستان امام رضا(ع) و کلینیک گلگشت تبریز در سال 91 به انجام رسید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته می باشد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. برای بررسی رابطه آماری میان متغیرهای زمینه ای و تبعیت از استانداردها از آزمون Chi Square استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 17استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های مطالعه نشان می دهد «ویزیت توسط پزشک متخصص» و «توصیهی رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه» به ترتیب بیشترین و کمترین میزان مطابقت با استاندارد را داشته است و «مراقبت های مربوط به تشدید بیماری» و «مراقبت های ارائه شده توسط سایر متخصصان»در 80٪ موارد با استانداردها انطباق نداشت. همچنین تحلیل های صورت گرفته نشان می دهد بین سن، شغل، تحصیلات و وضعیت سیگار کشیدن بیمارانو مطابقت برخی از مراقبت ها با استانداردهای مربوطه،رابطه آماری معنی داری وجود دارد (p<0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده از این مطالعه حاکی از وجود شکاف عمیق بین مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به التهاب روده و استانداردهای مربوطه می باشد که این امر نمایانگر نقاط نیازمند بهبود و نیازمند توجه جدی مسئولین خواهد بود.
    کلیدواژگان: بیماریهای التهابی روده، کیفیت فنی
  • سعید دستگیری*، ژیلا خامنیان، بهرام صمدی راد، محمد باقر حسینی صفحه 11
    زمینه و اهداف
    حاملگی ایمن به عنوان یکی از اهداف توسعه هزاره ورسالت های اصلی نظام مراقبت و بهداشت باروری مورد توجه ویژه ای قراردارد.متاسفانه امروزه شرایط نامناسب بهداشت باروری دلیل اصلی مرگ و میر زنان در سن باروری در سراسر جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه می باشد. در این میان آنومالی های جنینی از مشکلات دوران بارداری است که در کشور ما در صورت تشخیص به موقع (قبل از ولوج روح) براساس لیست 51 آنومالیانجام میشود. مطالعه فوق با هدف تعیین وضعیت دموگرافیک خانواده، فراوانی انواع آنومالی های جنینی وعوامل منجربه ختم حاملگی به صورت قانونی درکشورما انجام می گردد، تا با شناسایی این عوامل، راهکارهایی جهت کاهش آنومالی هاو ارتقای بهداشت باروری و فراهم کردن بارداری ایمن جهت مادران ارایه نمود.
    مواد و روش ها
    پژوهش فوق به صورت موردشاهدی طی یکسال از آبانماه 89تاآبان ماه 90 صورت گرفته است که طی آن کلیه زنان با آنومالی های جنینی که جهت دریافت مجوز سقط به مرکزپزشکی قانونی تبریز مراجعه کردند، به تعداد 201نفرگروه مورد (دریافت مجوز سقط درمانی به علت مراجعه قبل از 20 هفته) و 402 نفرگروه شاهد1 (عدم دریافت مجوز سقط درمانی به علت مراجعه بعد از ولوج روح) و200 نفر شاهد 2 از مرکز درمانی الزهراکه جهت زایمان در موعد مقرر به این مرکز مراجعه کردند. پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و جغرافیایی زنان مراجعه کننده برای هرسه گروه تکمیل شد.
    یافته ها
    میانگین سن مادران درمطالعه فوق 27.2 (47-15سال) بود. در 100 %زنان باردار، سونوگرافی حداقل یک بار انجام شده بود و تست های ژنتیک و آمنیوسنتز به ترتیب در2.1 و3.5 درصد جهت تشخیص آنومالی استفاده شده بود(33.3%).
    (CI 95%29.6-37.1)از زنان باردار با آنومالی جنینی مجوز سقط جنین دریافت کردند. بیشترین آنومالی های جنینی به ترتیب، نقایص لوله عصبی16.9 %، هیدروسفالی8.6 %، دفورماسیون اندام7.7 % و سندرم داون6.4 % بود. سن مادر، سابقه آنومالی فرزند قبلی و مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری باتوجه به معنی دار بودن در هر دو مدل رگرسیونی مهم ترین فاکتورهای مستقل پیش گویی کننده بودند (P<0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    با تعیین علل و عوامل ایجاد آنومالی های جنینی و با پیگیری امر و رفع نواقص وکاستی های موجود می توان از تعداد این آنومالی ها کاسته و گام های اساسی جهت ارتقای سلامت مادران و کودکان برداشت.
    کلیدواژگان: سقط قانونی، آنومالی جنینی، پزشکی قانونی
  • آرش شیردل، علی وفایی نجار، حسین ابراهیمی پور، امین دائمی* صفحه 19
    زمینه و اهداف
    منابع انسانی با ارزش ترین عامل تولید و ارائه خدمت سلامت به شمار می روند و کمبودها و مازادهای آن می تواند موجب کاهش کیفیت ارائه خدمات یا هدررفت هزینه ها شود. این پژوهش با هدف ارزیابی منابع انسانی بیمارستان های شهید کامیاب و شهید هاشمی نژاد مشهد انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به صورت توصیفی و مقطعی در دو بیمارستان آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1392 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها فرم های استاندارد استخراج شده از استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود و داده های جمع آوری شده شامل اطلاعات نیروی انسانی کلیه واحدهای بستری، پاراکلینیکی و پشتیبانی بیمارستان ها و همچنین ضریب اشغال تخت بخشهای بستری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از برآوردهای انجام شده در مورد بیمارستان های مورد مطالعه نشان می دهد که براساس استانداردهای وزارت بهداشت، این بیمارستان ها کمبود نیرو داشتند. تمامی بیمارستان ها در واحدهای فیزیوتراپی، داروخانه، تغذیه، رختشوی خانه و امور اداری و پرستاری کمبود نیرو داشتند. بیشتر کمبودهای کادر پرستاری در واحدهای مراقبت ویژه مانند NICU، ICU و CCU بود.
    بحث و نتیجه گیری
    به طور کلی بیمارستان های مورد مطالعه با کمبود نیروی انسانی و توزیع نامناسب پرسنل مواجه بودند. بیمارستان ها در جهت افزایش کارایی خدمات شان می بایست مازادهای نیروی انسانی را کنترل و کمبودهای آن را جبران نمایند که این کار از طریق برنامه ریزی دقیق و مدیریت کارآمد نیروی انسانی میسر می شود.
    کلیدواژگان: نیروی انسانی، استاندارد، بیمارستان
  • حمیده پیری، محمد سعادتی*، مهدی نوری، وحید اعتمادی، کریم مرجانی، سید مهدی یحیایی، پرویز اسدی صفحه 25
    زمینه و اهداف
    برقراری سیستم گزارش دهی خطاهای پزشکی از جمله فعالیت هایی است که آگاهی و هشیاری کارکنان را از طریق برقراری سیستم یادگیری و به اشتراک گذاری فراهم می کند. این سیستم موجب ارتقای فرهنگ ایمنی در بیمارستان ها می شود. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت موجود گزارش دهی و به اشتراک گذاری خطاهای پزشکی در یک بیمارستان نظامی می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که ابزار گردآوری داده ها، فرم گزارش خطای پزشکی بود که در 6 ماهه اول سال های 90 و 91 گزارش شده بود. داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مداخلات اصلاحی برحسب نوع خطا مشخص شده و نتایج تجزیه و تحلیل و مداخلات توصیه شده به صورت مکتوب به بخش ها ارائه شده و برنامه های آموزشی برای جلوگیری از خطاهای بعدی اجرا گردید.
    یافته ها
    بیشترین گزارش خطاهای پزشکی مربوط به خطاهای دارویی می باشد. مقایسه داده ها درسال90 و 91 حاکی از افزایش گزارش خطاهای پزشکی از 14 مورد در شش ماهه اول سال 90 به 38 مورد در شش ماهه اول سال 91 می باشد. همچنین نتایج حاکی از آن است که مداخلات اجراشده برای پیشگیری از خطاهای گزارش شده درسال 90، موجب پیشگیری از بروز این خطاها گردیده و فرهنگ گزارش دهی در بین کارکنان را افزایش داده است.
    بحث و نتیجه گیری
    استقرار سیستم گزارش دهی و اشتراک گذاری خطاهای پزشکی در بیمارستان و حمایت مدیریت ارشد از برخورد صحیح با خطاهای پزشکی بستر مناسبی برای ارتقای فرهنگ ایمنی در بیمارستان فراهم می کند که موجب افزایش کیفیت و ایمنی خدمات می گردد.
    کلیدواژگان: خطاهای پزشکی، گزارش دهی، فرهنگ ایمنی
  • نویده خدایی، لیلا راننده کلانکش*، زینب صنم نو صفحه 31
    زمینه و اهداف
    با وجود بیش از یک بیلیون تلفن هوشمند و 100 میلیون تبلت در دنیا این وسایل می توانند به عنوان ابزار ارزشمندی در مدیریت مراقبت سلامت عمل نموده و با استفاده از اپلیکیشن های موبایل می توان مراقبت سلامت را متحول نمود. اپلیکیشن های مختلف پزشکی در زمینه های گوناگون برای مخاطبین مختلف وجود دارند و از میان این اپلیکیشن ها برخی توسط سازمان های معتبر به رسمیت شناخته شده و مورد توصیه قرار گرفته اند.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش در این مقاله توصیفی تطبیقی است. این مقاله به بررسی بخشی از اینگونه اپلیکیشن های موبایل در حیطه سلامت خواهد پرداخت. این مقاله برنامه های کاربردی موبایل در حیطه سلامت و پزشکی ایجاد شده و یا توصیه شده توسط پورتال های گروه BMJ، NHS، CDC، AMA، Georgetown University، NLM، University of Ottawa، HHS، UCSF و NYC را مورد بررسی قرار می دهد.
    یافته ها
    یافته های حاصل از این بررسی به ترتیب بر حسب حیطه تخصصی، سازمان ارایه دهنده یا توصیه کننده اپلیکیشن، حیطه کاربردی برنامه ها و کاربران اپلیکیشن ها ارایه می شود.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد سازمان هایی که دگرگون سازی خدمات را در چشم اندازشان دارند آن هایی هستند که نقش فن آوری های موبایل به ویژه اپلیکیشن های موبایل دراین زمینه را تشخیص می دهند.
    کلیدواژگان: برنامه های کاربردی موبایل، اپلیکیشن های سلامت و برنامه های کاربردی پزشکی
  • فروز ورشوچیانی سیدی جباری*، سعید دستگیری صفحه 38
    زمینه و اهداف
    سطوح فعلی نظام مراقبت AFP این امکان را فراهم آورده است تا بتوان کاهش چشمگیر بیماری زایی پولیومیلیت را نشان داد. برای اطمینان از موفقیت ریشه کنی فلج اطفال، تشدید برنامه مراقبت AFP به نحوی که بتواند موید عدم چرخش ویروس پولیو در مناطقی که گزارشی از موارد تایید شده این بیماری را ندارند، امری اساسی تلقی می شود. این بررسی تلاش دارد برخی ویژگی های علایم بیماری)نشانگان بیماری) و تشخیص نهایی علل موارد گزارش شده را نمایانده و توزیع سنی، جنسی، زمانی، منطقه جغرافیایی و بروز موارد بیماری فلج شل حاد استان آذربایجان شرقی را در محدوده سال های1387 الی 1391 مورد بررسی قراردهد.
    مواد و روش ها
    اطلاعات کلیه موارد AFP شهرستان های تابعه استان آذربایجان شرقی از 01/01/1387 لغایت29/12/1391جمع آوری وبه صورت توصیفی- مقطعی مورد بررسی قرارگرفته است (نمونه گیری بطریق سرشماری(.
    یافته ها
    کشف و گزارش 95 % موارد فلج شل حاد تا 7 روز از بروز فلج، تهیه 2 نمونه کیفی از %98 موارد فلج شل تا 14روز از بروز فلج، پیگیری و بررسی 100 % موارد فلج شل در روز شصت بروز بیماری، ارسال و وصول 98 % نمونه های اخذ شده به طور به هنگام و کیفی به آزمایشگاه کشوری توانایی نظام مراقبت استان آذربایجان شرقی را به وضوح نشان می دهد. اما به رغم مراقبت بسیارعالی موارد فلج شل حاد در استان آذربایجان شرقی به نظر می رسد نقش پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری و مطب های خصوصی در شناسایی و گزارش موارد فلج شل حاد کم رنگ می باشد. به طوری که فقط 5 % موارد توسط سطوح محیطی گزارش شده است.
    نتیجه گیری
    بهبود و ارتقای نظام مراقبت از طریق فعال سازی سطوح محیطی جهت شناسایی و گزارش موارد فلج شل حاد ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: اپیدمی، مراقبت، مراقبت استاندارد، فلج شل حاد، فلج اطفال
|
  • Jafar Sadegh Tabrizi, Mohammad Hosein Somi, Saeideh Alidoost, Sima Asghari, Mohammad Asghari Jafarabadi, Farid Gharibi* Page 1
    Background And Objectives
    Inflammatory Bowel Disease (IBD) is a chronic disease and requires complex treatment. Due to the various treatment options and gradual understanding of specialists about the risks and benefits of different treatments of IBD, delivering care according to the treatment protocols and guidelines is essential. This study was conducted to assess delivered care from the perspective of patients with inflammatory bowel disease.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was conducted with 94 participants with IBD selected randomly in Emam Reza hospital and Golgasht clinic in Tabriz. Data were collected by an approved researcher-made questionnaire via interviewing patients. Chi-Squared Test was used to evaluate the relationship between demographic variables and accordance of delivered care with standards. SPSS17 was used for data analysis.
    Results
    The results indicated that "visit by specialist" and "providing dietary recommendation by nutritionist" aspects had highest and lowest degree of accordance with standards, respectively. Furthermore, the aspects of “delivered care in exacerbation status of disease” and “delivered care by other specialists” had only 20 percent compliance with standards. Also, there was a significant relationship between age, job, education status, smoking and compliance with related standards in some care aspects ().
    Conclusion
    The study results indicated that there is a deep gap between delivered cares for patients with inflammatory bowel disease and related standards. These deficiencies showed the parts that need improvement and require healthcare managers and policy makers’ attention.
    Keywords: Inflammatory Bowel Disease, Technical Quality
  • Saeed Dastgiri*, Zhila Khamnian, Bahram Samadi Raad, Mohammad Bagher Hosseini Page 11
    Background And Objectives
    Safe pregnancy is among the goals and missions of reproductive health which has an important part in Millennium Development Goals. Unfortunately, bad conditions in reproductive health are the major cause of women mortality in fertility age all over the world especially in developing countries. Congenital anomalies are pregnancy problems that in case of early diagnosis, the anomaly will be done according to list 51. The aim of this study was to determine families’ demographic situations, frequency of congenital anomalies types and the factors of legally termination of pregnancy to suggest solutions in order to reduce anomalies and promote reproductive health.
    Material And Methods
    This is a case-control study carried out for 1 year period from 2010 to 2011 in which 603 pregnant women that were diagnosed/recommended to the Legal Medicine Organization for the termination of pregnancy as having a fetus with some types of birth defect(s). Among them, 201 were categorized as case group (receiving termination permission because their pregnancy was before week 20) and 402 of them were categorized as control group 1 (not receiving termination permission because their pregnancy was after week 20) and 200 women as control group 2 who referred to Alzahra hospital to give childbirth. A questionnaire containing demographic and geographical information was made for all the women in those three groups.
    Results
    The average age of mothers in this study was 27.2 years (15-47 years old). In 100 % of women, at least 1 ultrasound examination was performed and genetic and Amniocentesis tests were conducted in 2.1 % and 3.5 % respectively in order to diagnose anomaly. In total, 33 % of pregnant women with congenital anomalies received pregnancy termination permission. The majority of congenital anomalies were neural tube defects 16.9 %, hydrocephaly 8.6 %, limb deformation 7.7 % and Down syndrome 6.4 %. Mother’s age, the history of anomaly in previous child and Folic acid usage during pregnancy, according to the meaningfulness of both regression models, are the main predictive independent factors. (P<0.05)
    Conclusion
    By determining the causing factors of congenital anomalies and removing the shortcomings and weaknesses, it is possible to reduce the number of these anomalies and take major actions to promote the health of mothers and children.
    Keywords: Legal Abortion, Congenital Anomalies, Legal Medicine Organization
  • Arash Shirdel, Ali Vafaei Najjar, Hossein Ebrahimipour, Amin Daemi* Page 19
    Background And Objectives
    Human resources are the most valuable factor of health services production and delivery and its shortages and surpluses may result in decrease in the quality of services or wasting costs. This study aimed to assess the human resources in Shahid Kaamyab and Shahid Hashemi Nejad hospitals of Mashhad.
    Material And Methods
    In this cross-sectional descriptive study, two hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences were assessed in 2013. The study tool included 14 standard checklists derived from the Ministry of Health and Medical Education's man power standards. The collected data contained man power data of all departments, paraclinical, logistics, wards of participating hospitals and their bed occupancy rate. The data were analyzed using SPSS16.
    Results
    The findings showed that comparing to the Ministry's standards, the assessed hospitals confronted with shortages in human resources. The hospitals demonstrated shortages in man power in physical therapy, pharmacy, laundry, office, and nursing units. Most of the shortages of nursing man power were in intensive care units such as ICU, CCU and NICU.
    Conclusion
    In general, the studied hospitals were facing shortages and improper distribution of man power. In order to improve the efficiency of their services, the hospitals should resolve the problem of shortages. Thus, the proper planning and management of human resources is essential.
    Keywords: Human Resource, Standard, Hospital
  • Hamideh Piry, Mohammad Saadati*, Mehdi Nouri, Vahid Etemadi, Karim Marjani, Seyyed Mehdi Yahyaie, Parviz Asadi Page 25
    Background And Objectives
    Medical Errors reporting system is an initiative that provides staffs’ awareness through learning and sharing. This system improves the patient safety culture in hospitals. The aim of this study was to investigate the status of medical error reporting and sharing system in a military hospital.
    Material And Methods
    This is a cross-sectional study. Data were gathered by medical error reporting sheets that were reported in the first semi-annual of 2011 and 2012. Data were analyzed and suggested interventions were distributed among the hospital units and educational trainings were applied to avoid errors.
    Results
    Most of the errors were medication errors. The comparison of reported errors showed that the number of reports was increased from 14 cases in the first semi-annual of 2011 to 38cases in the first semi-annual of 2012. Interventions indicated a positive effect on avoid these errors and an improved reporting culture among staff.
    Conclusion
    Establishment of medical error reporting and sharing system and management’s support of correct reaction unto medical errors provides a good context to improve patient safety culture, quality and safety assurance.
    Keywords: Medical Errors, Reporting, Patient Safety
  • Navideh Khodaei, Leila R. Kalankesh*, Zeinab Sanamno Page 31
    Background And Objectives
    With over one billion smartphones and 100 million tablets across the world, they can perform as a valuable tool in health care management and transform health care through using mobile applications. There are various medical apps in different areas for a variety of users and among these applications, some of them have been approved and recommended by well-known organizations.
    Material And Methods
    This is a descriptive-comparative study. This article reviews the mobile apps in health and medical domains developed or recommended by BMJ, NHS, CDC, AMA, Georgetown University, NLM, University of Ottawa, HHS, UCSF, and NYC.
    Results
    The results of this research are presented in terms of the organization developing or recommending the app, the applications’ scope, the usage category of the application and the apps’ users.
    Conclusion
    It seems that the organizations envisioning transformation of their services are the ones which recognize the impact of mobile technologies in this regard, particularly mobile apps.
    Keywords: Mobile Apps, Health Applications, Medical Applications
  • Frouzvarshochiani*, Saeed Dastgiri Page 38
    Background And Objectives
    Current levels of AFP care system have created the possibility to demonstrate the significant decrease in pathogenesis of poliomyelitis. To ensure the success of polio eradication, intensification of AFP care system in a way that it can confirm the lack of polio virus outbreak in areas that have no reports of confirmed cases of this disease, seemed to be essential. This research aimed to represent some features of disease symptoms and final diagnosis of the reported cases and investigate the age, gender, time and geographical zone and the incidence of acute flaccid paralysis cases in the province within 2008-2011.
    Material And Methods
    Data for the cases of AFP were collected from all cities in the province from 20/3/2008- 19/3/2013 and were analyzed using descriptive methods (census method).
    Results
    Discovery and reporting 95% of acute flaccid paralysis cases up to 7 days from the occurrence of paralysis, preparing two qualitative samples from 98% acute flaccid paralysis up to 14 days from the occurrence of paralysis, tracking and evaluating 100% of acute flaccid paralysis after 60 days of disease occurrence, on-time sending/receiving 98% of the samples to national laboratory, show the capabilities of provincial care system.
    Conclusion
    Despite the excellent care of acute flaccid paralysis in the East Azerbaijan, it seems that the role of health care facilities and rural and urban health centers and private clinics in identification and reporting of acute flaccid paralysis is non-significant since only 5% of the cases were reported at local levels.
    Keywords: Health Care System, Acute Flaccid Paralysis Epidemic, Poliomyelitis