پوشش همگانی بیمه درمان و دلایل عدم پوشش بیمه درمان در ایران: تحلیل ثانویه مطالعه ملی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
دستیابی به پوشش همگانی یکی از اهداف اساسی سیستم بهداشتی درمانی تمام کشور می باشد. علی رغم این که در ایران از سال 1373 قانون پوشش همگانی خدمات درمانی در کشور به اجرا در می آید، متاسفانه هنوز به پوشش همگانی دسترسی پیدا نکردیم و همچنین آمار و ارقام متفاوتی در زمینه افراد تحت پوشش صندوق های بیمه ای کشور در سالیان گذشته وجود دارد. مطالعه حاضر با تحلیل داده های یک مطالعه پیمایش ملی، به روشن شدن وضعیت پوشش بیمه درمان پایه در کشور می پردازد و عوامل موثر بر نداشتن بیمه درمان در میان خانوارهای ایرانی را مورد بررسی قرار می دهد.
مواد و روش ها
در این مطالعه،داده های پیمایش ملی با عنوان «بررسی چگونگی بهره مندی جامعه از خدمات سلامت» که در سال 1387 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک نمونه102000 نفری جمعیت خانوارهای ایران جمع آوری شده بود،مورد تحلیل قرار گرفتند و پایگاه های داده داخل و خارج از کشور مانند Scopus، Pubmed،SID و Iranmedex و همچنین پایگاه داده مرکز آمار ایران، فصل نامه ها و گزارشات سازمان تامین اجتماعی،به ترتیب برای بررسی مقالات مربوط به عوامل موثر بر گسترش و عدم گسترش بیمه درمان وهمچنین دستیابی به آمار و اطلاعات وضعیت بیمه درمان در کشور بررسی شدند. مدیریت داده ها در فضای نرم افزارExcel صورت گرفت.
یافته ها
85 درصد از خانوارهای مورد مطالعه دارای حداقل یک بیمه و 15 درصد فاقد هر گونه پوشش بیمه ای بودند. بیمه خدمات درمانی بالاترین فراوانی(59.27 درصد) و بیمه خصوصی پایه پایین ترین فراوانی (0.2 درصد) پوشش بیمه ای برای خانوارها را فراهم می کنند. 51 درصد از خانوارها عدم توانایی مالی، 13درصد عدم نیاز به بیمه درمان پایه، 12درصد عدم شناخت و اطلاعات کافی در زمینه بیمه شدن، 12درصد بیکاری، 10درصد فرار کارفرما از بیمه کردن کارگران خود و 2درصد بی فایده بودن بیمه را از علتهای موثر بر عدم بیمه بودن خود و خانواده شان اعلام کرده اند.
بحث و نتیجه گیری
علیرغم اهمیت بالای داده ها و اطلاعات مربوط به بیمه شده ها برای صندوق های بیمه ای و سیاست گذاران بیمه های سلامت،همچنان مشکلات فراوانی درزمینه دسترسی سهل و آسان به این اطلاعات مشاهده می شود. تحلیل داده های حاصل از پیمایش «چگونگی بهره مندی جامعه از خدمات سلامتی» نشان میدهد که 15% از افراد جامعه تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند. نقص اطلاعات و عدم وجود هماهنگی بین بیمه ها موجب ارایه پوشش بیمه مضاعف (علی-رغم عدم پوشش 15 درصدی) به برخی افراد شده است. مهم ترین عوامل بیان شده توسط خانوارها برای عدم بیمه شدن خود، به ترتیب شامل عدم توانایی مالی، عدم نیاز، بیکاری، عدم شناخت نحوه بیمه شدن، فرار کارفرما از بیمه کردن کارگران و بی فایده بودن بیمه اعلام شده است، که این عوامل بایستی توسط سیاست گذاران مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!