تاثیر اجرای طرح پزشک خانواده بر عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی در مدیریت بهداشتی آب آشامیدنی و مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
پزشک خانواده در راس تیم سلامت مسئولیت نظارت بر بهداشتی بودن آب شرب،مراکز تهیه و توزیع موادخوردنی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی عهده دار است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای طرح پزشک خانواده بر مدیریت موارد فوق در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خلال سالهای 1382 تا 1389 اجرا گردیده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی سه مرکز بهداشتی و درمانی ازسه شهرستان به عنوان نمونه انتخاب و داده ها از پرونده های بهداشت محیط در دو مقطع قبل و بعد از اجرای پزشک خانواده بصورت تمام شماری در مورد آب و نمونه گیری در مورد عرضه کنندگان مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی جمع آوری و در نرم افزار 16 spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه، در مقطع بعد از اجرای طرح پزشک خانواده فرایندهای کنترلی آب آشامیدنی در بعد کلرسنجی تقریبا دوبرابر و در نمونه برداری های میکروبی از آب نیز به یک و نیم برابر افزایش یافته است. یافته ها بهبود مدیریت بهداشتی آب آشامیدنی وتا حدودی مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آرایشی را بعد از اجرای طرح پزشک خانواده نشان می دهند.
بحث و نتیجه گیری
با وجود بهبود حیطه های کنترل بهداشتی آب آشامیدنی در مقاطع بعد از اجرای طرح پزشک خانواده،بازنگری در شرح وظایف و چک لیست ارزشیابی فعالیت پزشکان خانواده در حیطه های آب آشامیدنی و مراکز عرضه مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!