تیپینگ سرولوژیک اشریشیاکلی های جدا شده از فراورده های غذایی سنتی و ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های منتقله توسط غذا از جمله عوامل تهدید کننده جامعه بشری هستند. در همین رابطه، اشریشیاکلی از جمله باکتری های مهم عامل مسمومیت های غذایی به شمار می آید. هدف از این تحقیق، ارزیابی شیوع و بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی اشریشیاکلی، در نمونه های مواد غذایی سنتی می باشد.
روش بررسی
در طی این پژوهش، 100 نمونه ماده غذایی تهیه شده به روش سنتی، از نظر وجود اشریشیاکلی مورد آزمون قرار گرفته و توسط تست های بیوشیمیایی وسرولوژیکی تایید شده و به دنبال آن الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه ها به روش دیسک دیفیوژن طبق استاندارد Kirby-Bauer و بر اساس جدول استاندارد (2013) CLSI تعیین گردید.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که 7% از مواد غذایی آلودگی به اشریشیاکلی داشتند که 3% از جدایه ها پاتوژنیک اشریشیاکلی بود. نتایج حاصل از آنتی بیوگرام نشان داد که 100% جدایه ها نسبت به آمپی سیلین و وانکومایسین مقاوم بودند و پس از آن به ترتیب بیشترین مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های سیفکسیم (75 %)، تتراسایکلین (5 /62%)، سفالکسین (50%)، سفتریاکسون، جنتامایسین وکوتریموکسازول (25%)، سیپروفلوکساسین وکلرامفنیکل (50 /12%) وجود داشت.
نتیجه گیری
اشریشیاکلی یکی از باکتری های آلوده کننده مواد غذایی است و حضور این باکتری در غذا می تواند تهدیدی بر سلامت جامعه باشد. با توجه به یافته ها، جهت جلوگیری از آلودگی میکروبی مواد غذایی، آموزش و رعایت اصول بهداشتی، مهارت های آماده سازی، حمل و نقل و ذخیره سازی از فاکتورهای مهم می باشند. هرچند سیپروفلوکساسین وکلرامفنیکل کارآیی مناسب تری در مهار رشد باکتری ها در این منطقه داشته اند، اما عوارض آنها نیز باید در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!