پیش بینی صحیح دز انسولین در بیماران دیابتی نوع دو با استفاده از ترکیب سیستم های هوشمند مصنوعی و الگوریتم های داده کاوی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت بیماری است که علاوه بر پیشگیری، نیاز به مراقبت های فراوانی از قبیل پیش بینی صحیح میزان نوسانات سطح قند خون دارد. از مهم ترین عوارض این بیماری می توان به بیهوشی، کما و حتی مرگ اشاره کرد. امروزه در این بیماران، تعیین صحیح دز انسولین براساس تجربه یا دانش پزشکان با استفاده از تعامل با بیماران مشخص می شود، هر چند که وجود خطاهای انسانی اجتناب ناپذیر است. در این مطالعه سعی شده است تا پیش بینی صحیحی از نیاز 48 ساعت آینده انسولین برای بیماران به دست آید.
روش ها
124 بیمار دیابتی نوع دو و 188 فرد مشکوک به بیماری نوع دو براساس 12 ویژگی با انتخاب تصادفی از بین افراد مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در فاصله سال های 1385 تا 1390 مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. سیستم پیشنهادی نویسندگان دارای چندین زیر سیستم از قبیل الگوریتم های تکاملی (BPSO1) به منظور انتخاب بهترین و موثرترین ویژگی ها، الگوریتم های داده کاوی (SVM2) به منظور تشخیص و دسته بندی ویژگی های موثر از غیر موثر و سیستم های انطباقی فازی عصبی (ANFIS3) به منظور تخمین، یادگیری و تطبیق در جهت پیش بینی صحیح، مورد استفاده قرار گرفته است. تمام شبیه سازی ها توسط نرم افزار MATLAB انجام شده است.
یافته ها
سیستم پیشنهادی براساس بهترین ویژگی ها در بانک داده در قالب ترکیب و تعامل موفق شد به دقت بالایی با کمترین خطا دست یابد. این سیستم در مقایسه با سایر روش های معمول از سرعت قابل توجه، عملکرد مناسب و دقت بالایی برخوردار است. سیستم پیشنهادی در قالب ترکیب و تعامل با زیر سیستم ها موفق شد به نرخ ویژگی 1/ 84 درصد، 91 درصد در حساسیت و به دقت 9/ 92 درصد، دست یابد.
نتیجه گیری
در این تحقیق با توجه به ضرورت تعیین صحیح و به موقع میزان انسولین برای بیماران، روشی نوین مبتنی بر ترکیب سیستم های هوشمند جهت پیش بینی صحیح دزانسولین برای بیماران ارائه شده است. با به کارگیری سیستم پیشنهادی علاوه بر مشخص شدن نیاز صحیح انسولین برای بیماران از مشکلاتی همچون بستری و مراقب های طولانی و طاقت فرسای بیماران برای مشخص شدن نیاز انسولین آن ها پیشگیری شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
418 تا 430
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!