تاثیر عصاره هیدروالکلی کاکوتی کوهی (Ziziphora clinopodioides Lam) بر تعداد سلول های فعال بتای پانکراس در موشهای سوری دیابتی نوع یک ناشی از استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
مقدمه

دیابت یک اختلال متابولیک است که در اثر تولید ناکافی انسولین یا نیود گیرنده های انسولین ایجاد می گردد. این بیماری در حال حاضر عامل مهمی در ناتوانی و بستری شدن بیماران بوده و فشار مالی قابل توجه ای را به جامعه تحمیل می کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی کاکوتی کوهی بر تعداد سلول های فعال بتای پانکراس در موش های سوری دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین می باشد.

روش ها

در این مطالعه از 36 سر موش سوری نر استفاده گردید که هر6 سر در 6 گروه کنترل، کنترل دیابتی و گروه های تجربی با دوز 150،100،200 و300 قرار داده شدند. استرپتوزوتوسین به روش درون صفاقی با دوز mg/kg 55 تزریق گردید. به منظور تعیین تعداد سلول های فعال بتای پانکراس، پس از گذشت 18 روز از دریافت عصاره، حیوانات توسط دی اتیل اتر، بیهوش و پانکراس آن ها خارج شد و پس از فیکس شدن در فرمالدئید 4 درصد، برای برش گیری آماده شدند. از نمونه های پانکراس، برش های 2 میکرونی تهیه و تعداد سلول های بتای فعال، با استفاده از کیت ایمونوسیتوشیمی بررسی گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و تست Tukey از نظر آماری بررسی گردید. همه داده ها به صورت Mean ± S.E.M. ارائه شدند. اختلاف در سطح معنی داری p<0/05 تعیین شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که تیمار عصاره هیدروالکلی در غلظت های 100، 150، 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم، موجب افزایش تعداد سلول های بتا با فعالیت ترشحی انسولین، در مقایسه با موش های سوری کنترل می شود.

نتیجه گیری

عصاره هیدروالکلی کاکوتی کوهی، در موش های سوری دیابتی شده، با آزادسازی انسولین از سلول های بتای پانکراس دارای خاصیت کاهش دهندگی قند خون می باشد و احتمالا کاربرد سنتی آن تایید می گردد

زبان:
فارسی
صفحات:
373 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!