بررسی میزان شیوع آئروموناس هیدروفیلا و یرسینیا انتروکولیتیکا در کودکان مبتلا به اسهال حاد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اسهال به عنوان یکی از شایع ترین عوامل بیماری و مرگ ومیر در همه ی گروه های سنی به ویژه کودکان، افراد مسن و بیماران دچار نقص ایمنی میباشد. مطالعات مختلفی ارتباط بین اسهال حاد کودکان با دو باکتری آئروموناس هیدروفیلا و یرسینیا انتروکولیتیکا را گزارش کرده اند. بهمین منظور این مطالعه با هدف بررسی شیوع این دو باکتری و تعیین حساسیت آن ها به آنتی بیوتیک های رایج و تعیین میزان شیوع ژن های ویرولانس در این باکتری ها در همدان انجام شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی 120 نمونه ی مدفوع جمع آوری شده از کودکان زیر 10 سال مبتلا به اسهال حاد از نظر آئروموناس هیدروفیلا و یرسینیا انتروکولیتیکا مورد بررسی قرار گرفتند. تعیین هویت این دو باکتری با روش های بیوشیمیایی و واکنش PCR با استفاده از ژن 16S rRNAانجام گردید و همچنین بررسی شیوع ژن های ویرولانس earA و hyl برای آئروموناس هیدروفیلا و ژن های ویرولانس ail و ystB برای یرسینیا انتروکولیتیکا با استفاده از PCR انجام شد. حساسیت آنتی بیوتیکی باکتری های ایزوله شده با روش دیسک دیفیوژن انجام گردید.
نتایج
از 120 نمونه آزمایش شده، تعداد 2 مورد (1.7%) آئروموناس هیدروفیلا و 3 مورد (2.5%) یرسینیا انتروکولیتیکا جداسازی شد. همه ایزوله های آئروموناس هیدروفیلا به آنتی بیوتیک های کلرامفنیکل، کوتریموکسازول، جنتامایسین، مروپنم و آمیکاسین و 50 درصد از ایزوله ها به سفتریاکسون و آزیترومایسین حساس بودند. همه ی ایزوله هاآئروموناس هیدروفیلا به اریترومایسین مقاوم بودند. صد درصد ایزوله های یرسینیا انتروکولیتیکا به آنتی بیوتیک های کلرامفنیکل، کوتریموکسازول و مروپنم حساس و 33.3 در صد از سویه ها به جنتامایسین و آمیکاسین و 66.6 درصد از سویه ها به سفتریاکسون حساس بودند. در حالی که این سویه ها به اریترومایسین و آزیترومایسین مقاوم بودند.شیوع ژن های aerA و hyl در آئروموناس هیدروفیلا به ترتیب 100 و 50 درصد و شیوع هر دو ژن ail وystB در یرسینیا انتروکولیتیکا 66.6 درصد گزارش گردید.
نتیجه نهایی: شناسایی و بررسی آئروموناس هیدروفیلا و یرسینیا انتروکولیتیکا در اسهال کودکان دارای اهمیت اتیولوژیکی بوده و بایستی وجود این باکتری ها در نمونه های اسهال مد نظر قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!