بررسی و مقایسه میزان بهبودی ضایعات اعصاب مدین و النار و عوامل موثر بر آن پس از توان بخشی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت توان بخشی پس از ترمیم ضایعات اعصاب محیطی و شروع زودهنگام آن و نیز ارتباط آن با رشد حسی و حرکتی، هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه میزان بهبودی ضایعات اعصاب محیطی مدین و النار از نظر حسی و حرکتی و قدرتی و عوامل موثر بر این بهبودی پس از توان بخشی بعد از گذشت یک سال می باشد.
مواد و روش ها
33 بیمار دچار ضایعات اعصاب النار و مدین مراجعه کننده به مرکز توان بخشی دست ایران در کلینیک اسما که توسط یک جراح و یک درمانگر تحت درمان قرار گرفته بودند، از نظر حسی و حرکتی توسط دو درمانگر مجرب مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
7/69% شرکت کنندگان مردان و 3/30% خانم ها با میانگین سنی 31 بودند. بیش ترین عصب آسیب دیده، النار (5/54%) بود و 3/30% ضایعات مربوط به مدین و 2/15% آسیب توام عصب النار و مدین بود. میانگین فاصله زمانی جراحی تا شروع توان بخشی 10 روز بود. بازگشت حس و حرکت در ضایعات عصب مدین در مقایسه با آسیب عصب النار، بیش تر و بهتر بود. مقایسه میانگین تغییرات ضایعات اعصاب النار و مدین در دو گروه مردان و زنان تفاوت معنی داری را نشان نداد. بر اساس آزمون آماری رگرسیون چند متغیره، سن مهم ترین عامل تاثیرگذار در بهبودی ضایعات اعصاب محیطی بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده بازگشت حس و حرکت در ضایعات عصب مدین بهتر از عصب النار بود. بهبودی حسی مهم ترین جنبه در درمان این ضایعات بوده و بر سایر جنبه های بهبودی آن ها موثر است. هم چنین نتایج نشان داد هر چه فاصله زمانی ترمیم تا شروع توان بخشی کوتاه تر باشد میزان بازگشت حس نیز بیش تر است و به عنوان یکی از عوامل موثر در بهبودی حس در این بیماران اهمیت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
470 تا 478
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!