ارزیابی وضعیت تجاری سازی تحقیق و توسعه دانشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بررسی ادبیات دانشگاهی درباره تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که روش های مختلف تجاری سازی وجود دارند و برخی از طبقه بندی های رسمی و غیررسمی از این روش ها توسط صاحب نظران ارائه شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی وضعیت تجاری سازی تحقیق و توسعه و دستیابی به نتایج فعالیت های تحقیقاتی مستند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک دوره زمانی 10 ساله است.
مواد و روش ها
داده های استفاده شده در این مطالعه با استفاده از فعالیت های تحقیقاتی مستند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 1383 لغایت 1392 طی یک مطالعه مقطعی تحلیل شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری 10 دانشکده و 37 مرکز تحقیقاتی بودند.
یافته ها
نتایج نشان داد که 26 محصول (عمدتا دارویی)، 65 مورد تعداد اختراع، نوآوری و اکتشاف، 44 مورد برنامه مشترک با صنعت و 15 شرکت دانش بنیان، یک مورد مرکز رشد سلامت و 4325 هزار دلار جذب گرنت های بین المللی و کسب 56240 میلیون ریال درآمد، از جمله مهم ترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است. هم چنین در این مدت 12000 طرح تحقیقاتی، 14810 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی 6178 مقالات ارائه شده در همایش های بین المللی و 226 جلد کتاب تالیف داشته است.
نتیجه گیری
روند تجاری سازی فعالییت های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 1389 سیر صعودی داشته است و در حال افزایش می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
439 تا 446
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!