تاثیر هشت هفته پیاده روی منظم بر پیامد نوزادی بارداری زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
توصیه ها به داشتن فعالیت فیزیکی مناسب در بارداری رو به گسترش و بهبود پیامدهای بارداری از ارکان نظام سلامت است. نظر به اهمیت این موضوع هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر هشت هفته پیاده روی منظم بر پیامد نوزادی بارداری زنان نخست زا بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کار آزمایی میدانی بر روی 80 زن باردار نخست زای سالم، غیر ورزشکار 20 تا 35 سال، خانه دار، تک قلو، ساکن دامغان از سن 28 هفته حاملگی انجام گرفت. نمونه ها به روش نمونه گیری مستمر انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه مساوی کنترل و مداخله تقسیم شدند. گروه مداخله برنامه تمرین هشت هفته ای، هفته ای سه بار، و هر بار سی دقیقه پیاده روی منظم را با شدت خود انتخاب اجرا نمودند. و گروه کنترل فقط پیگیری شدند.
یافته ها
وزن، قد، و دور سر نوزادان پس از تولد در دو گروه تفاوت معناداری نداشت و در گروه مداخله امتیاز آپگار دقیقه اول (008 /0=P) و دقیقه پنجم (01 /0=P) بالاتر و دفع مکونیوم (034 /0=P) چهار برابر کم تر بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد در نوزادان گروه مداخله هیچ کاهش رشدی دیده نشد و این نوزادان با آپگار دقیقه اول و پنجم بالاتر و دفع مکونیوم کم تر وضعیت بهتری داشتند. بنابراین برنامه پیاده روی منظم با شدت خود انتخاب در طی بارداری بعد از 28 هفتگی با اثرات مطلوب بر پیامدهای نوزادی به عنوان یک توصیه عمومی مناسب در زنان باردار سالم پیشنهاد می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 410
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!