پیش بینی ابتلاء به نئوپلازی تروفوبلاستیک حاملگی بر اساس روند تیتراژ β-hCG طی 21 روز اول پس از تخلیه مول به کمک مدل آمیخته رشد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نئوپلازی تروفوبلاستیک بارداری (Gestational trophoblastic neoplasia، GTN) یک طیف گسترده از تومورهای خوش خیم و بدخیم با منشاء جفت انسانی است. این بیماری با وجود نادر بودن دارای پتانسیل پیشرفت سریع به یک بیماری کشنده است. از این رو پیش بینی آن در مراحل اولیه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه رسیدن به یک نشانگر مناسب برای پیش بینی زود هنگامGTN بر اساس روند تیتراژ &beta-hCG، در افراد مبتلا به حاملگی مولار بود.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، از اطلاعات موجود در پرونده پزشکی 201 خانم باردار که بر اساس نتیجه پاتولوژی مبتلا به مول هیداتیفرم بوده و بین سال های 1382 تا 1392 به یکی از مراکز آموزشی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده بودند، استفاده گردید. در این پژوهش از مدل آمیخته رشد که یکی از روش های تحلیل داده های طولی است جهت پیش بینی زود هنگام GTN استفاده شد.
یافته ها
یافته های حاصل از مدل آمیخته رشد نشان داد که در جمعیت زنان مورد مطالعه دو الگوی (کلاس) متفاوت از نظر روند تغییرات هورمون hCG وجود داشت. در الگوی اول که میزان لگاریتم &beta-hCG، دارای شیب کاهشی کاملا ملایم بود، 91% از زنان به GTN مبتلا شدند. در حالی که در الگوی دوم که میزان لگاریتم &beta-hCG، دارای شیب کاهشی تندتری بود هیچ یک از زنان به این بدخیمی مبتلا نشدند.
نتیجه گیری
شیب روند لگاریتم غلظت &beta-hCG (برآورد شده توسط مدل آمیخته رشد) در طول 21 روز اول پس از تخلیه مول، معیار مناسب جهت پیش بینی افراد مبتلا به GTN است
زبان:
فارسی
صفحات:
366 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!