بررسی میزان مقاومت آنتی بیوتیکی و سروتایپینگ کپسولی استرپتوکوکوس اگالاکتیه جدا شده از خانم های باردار بین هفته 35 الی 37 حاملگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرپتوکوکوس آگالاکتیه (استرپتوکوکوس گروه B (GBS) ساکن طبیعی دستگاه گوارش و ادراری-تناسلی است به طوری که از مجرای ادراری- تناسلی و گوارش زنان بالغ سالم جدا می شود. این باکتری به عنوان شایع ترین علت سپسیس، مننژیت، پنومونی و بیماری های شدید در نوزادان تازه متولد شده می باشد.
مواد و روش ها
از 500 خانم باردار طی هفته 35 الی 37 بارداری از ناحیه واژن نمونه گیری شد. سپس آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن بر روی محیط مولر هینتون آگار 5% خون گوسفندی و سروتایپینگ کپسولی انجام و نتایج تفسیر گردید برای تایید نهایی از واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR (Polymerase Chain Reaction) برای ژن 16Sr RNA استفاده گردید.
یافته ها
تعداد 60 نمونه باکتری استرپتووکوکوس آگالاکتیه ایزوله گردید (12%). برای 60 نمونه تست حساست آنتی بیوتیکی انجام شد. کم ترین مقاومت مربوط به پنی سیلین، آمپی سیلین و ونکومایسین (0%)، سفازولین (33/3%) و سفتازدیم (5%) و در حالی که بیش ترین مقاومت نسبت به اریترومایسین (33/28%)، کلیندامایسین (15%) تتراسیکلین (66/96%) می باشد. فراوانی سروتایپ های کپسولی نیز به ترتیب (45%) III، (33/18%)Ia، (66/16%) II، V (33/13%) و (5%)Ib به دست آمد.
نتیجه گیری
شیوع قابل توجه این باکتری در زنان باردار و وجود مواردی از مقاومت به اریترومایسین و کلیندامایسین در ایزوله های استرپتوکوکوک گروه B یافت گردیده در این مطالعه موید این نکته است که تمام خانم های باردار در سن 35-37 هفتگی می بایست تحت غربالگری قرار گرفته و مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها مورد بررسی قرار گیرد تا از عواقب خطرناک آن هم برای مادر و هم برای نوزاد جلوگیری کرد
زبان:
فارسی
صفحات:
352 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!