بررسی میزان شیوع و شدت آلودگی انگلی در ماهیان پرورشی کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) و کپورمعمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
چکیده:
در این مطالعه انگل های ماهی کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) و کپورمعمولی (Cyprinus carpio) در طی 2 نمونه برداری در دو فصل تابستان و زمستان در استخرهای خاکی در شهرستان قائمشهر مورد بررسی قرار گرفت. پارامترهای کیفی آب شامل دما، اکسیژن محلول و pH در محل نمونه برداری اندازه گیری شد. ماهیان پس از زیست سنجی براساس روش های متداول انگل شناسی مورد بررسی قرار گرفتند. انگل های جداسازی شده شامل:Nematode، Bothriocephalus sp.، sp.Dactylogyrus، Trichodina sp. و Acanthocephala می باشند. براساس نتایج به دست آمده انگل Dactylogyrus sp. بیش ترین میانگین فراوانی (0/8) را در ماهی کپور نقره ای و انگل Nematode از بیش ترین فراوانی (0/9) در ماهی کپورمعمولی برخوردار بود که در مقایسه با سایر انگل ها تفاوت معنی داری را نشان می دهند (05/ 0≥p). بیش ترین شدت آلودگی در ماهی کپورمعمولی مربوط به انگل Bothriocephalus sp. و در ماهی کپور نقره ای مربوط به انگل Trichodina sp. بود. هم چنین نتایج این بررسی نشان داد شدت آلودگی انگل های داخلی (نماتود و سستود) در ماهی کپورمعمولی نسبت به کپور نقره ای افرایش معنی داری داشته است (05/ 0≥p).
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!