ارتباط پلی مورفیسم/هاپلوتایپ های ژن KDR با سقط مکرر خودبخودی و ساختار ژنتیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سقط مکرر خودبخودی یکی از بیماری هایی است که می تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی، روانی و اقتصادی برای افراد و جامعه شود. به تازگی تعدادی از پلی مورفیسم های ژن گیرنده دومین داخلی کینازی (KDR) که می تواند باعث به خطر افتادن جنین مادران باردار شود مورد بررسی قرار گرفته است.

هدف

ریسک پلی مورفیسم های ژن KDRدر زنان ایرانی با سقط مکرر ایدیوپاتیک مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

مطالعه از نوع مورد-شاهد است. 100 بیمار سقط مکرر خود به خودی ایدیوپاتیک با حداقل دو سقط متوالی قبل از هفته 20 حاملگی با کاریوتیپ نرمال مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین 100 زن با حداقل یک حاملگی طبیعی به عنوان گروه کنترل در این مطالعه در نظر گرفته شد. دو SNP عملکردی واقع در ژنKDR شامل rs1870377 (Q472H) و (rs2305948 (V297I و همچنین یک SNP tag در اینترون (rs6838752) توسط واکنش زنجیره ایی پلی مرازی بر پایه چند شکلی طول قطعه محدودالاثر (PCR-RFLP) مورد تجزیه و تحلیل ژنوتایپی قرار گرفت. فراوانی هاپلوتایپ ها برای ژنوتیپ های سه SNP برآورد شد. تجزیه و تحلیل ساختار ژنتیکی و خوشه بندی K-means به منظور بررسی تنوع ژنتیکی انجام شد.

نتایج

SNPعملکردی (rs1870377)پیوستگی بالایی با(rs6838752) tag SNP (D´ value=0.214; χ2 = 16.44 p=0.000) نشان داد. خوشه بندی K-means K=8 را به عنوان بهترین تعداد زیر گروه های ژنتیکی ایده ال برای نمونه های مورد مطالعه شبیه به نتایج تجزیه و تحلیل خوشه ای Neighbor Joining نشان داد.

نتیجه گیری

در این مطالعه، فراوانی آللی و ژنوتیپی ارتباطی با سقط مکرر خودبخودی بین افراد بیمار و کنترل نشان نداد. نتایج متناقض در جمعیت های مختلف با فراوانی آللی متفاوت در بیماران با سقط مکرر خودبخودی و کنترل ممکن است برگرفته از دو عامل اصلی همچون تنوع قومیتی و حجم نمونه در این مطالعات باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
755 تا 764
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!