بررسی تحلیلی روند بیماری تب مالت در شهرستان جلفا در فاصله سال های 1389 تا 1393

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
پژوهش حاضر با هدف تحلیل اطلاعات و داده های موجود برای ارائه درک صحیحی از روند بیماری تب مالت و وضعیت فعلی آن در شهرستان جلفا جهت به کارگیری برنامه های متناسب پیشگیری و کنترل اجرا گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 91 بیمار مبتلا به تب مالت که به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان جلفا و مطب های خصوصی در طول سال های 89 تا 93 مراجعه کرده و برای آن ها فرم ثبت استاندارد بیماری تب مالت تکمیل شده بود، انجام گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و آمار توصیفی و آزمون کای دو تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین بروز بیماری طی سال های مورد مطالعه 34.6 درصد هزار نفر بود. 60.4% مبتلایان مرد و 86.6% روستایی بودند. بیماری در مردان شایع تر بود ولی اختلاف معنی داری بین دو جنس وجود نداشت 2.72،p-value=0.86)=X2). میانگین سنی بیماران 1.78±36.7 بامحدوده سنی 4 تا 87 سال و بیشترین فراوانی بیماری درگروه سنی50-40 سال بود. اکثر موارد در فصول بهار 40.65% و تابستان 26.37% بروز نموده و85.7% مبتلایان سابقه تماس با دام و 78% سابقه مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه را داشتند. 94.5% مبتلایان جدید و 38.5% مبتلایان سابقه وجود بیماری درخانواده را داشتند. بیشترین فراوانی بیماران (34.1%) مربوط به روستای کمارسفلی بود.
بحث و نتیجه گیری
علی رغم کاهش موارد بیماری تب مالت در استان آذربایجان شرقی، روند بیماری در شهرستان جلفا افزایشی بوده و همچنان به عنوان یکی از بیماری های شایع به شمار می آید. با توجه به نتایج حاصله و ماهیت بیماری، به کارگیری تئوری های اکولوژیک و مبتنی بر مشارکت بخش های مختلف جامعه، می تواند در پیشگیری از بروز بیماری موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1486998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!