امکان سنجی به کارگیری مبنای تعهدی تعدیل شده در نظام حسابداری و گزارشگری مالی در ناجا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گزارشگری مالی به عنوان ابزار ایفای مسئولیت پاسخگویی، اعمال روش صحیح و منطبق با استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، نقش درخور ملاحظه ای در ارائه صحیح اطلاعات در صورت های مالی جامع دولت و واحدهای تابعه و به تبع آن، ایفای هرچه بهتر مسئولیت پاسخگویی خواهد داشت. هدف کلی این تحقیق؛ بررسی امکان سنجی به کارگیری مبنای تعهدی تعدیل شده در نظام حسابداری و گزارشگری مالی ناجا است.
روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل روسای ادارات مالی استان ها به تعداد 116 نفر است که برای آزمون آنها از روش تمام شماری استفاده شده است. داده های جمع آوری شده از طریق آزمون های تی، دو جمله ای و روش اسناد کاوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
براساس نتایج تحقیق، درآمدهای حاصله از خدمات ناجا به صورت اتکاپذیر قابل اندازه گیری بوده و در مهلت مورد تاکید در مبنای تعهدی تعدیل شده قابل وصول می باشد، از طرف دیگر هزینه های ناجا در زمان تحمل، قابل شناسایی و گزارش است. دارایی های سرمایه ای و بدهی های بلند مدت در ناجا قابل ثبت و انعکاس در گزارشات مالی اساسی بوده و از طرف دیگر محاسبه استهلاک دارایی های سرمایه ای با هدف به کارگیری جریان منابع اقتصادی در ناجا، امکان پذیر است.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهد که ناجا از شرایط لازم برای بکارگیری مبنای تعهدی تعدیل شده برخوردار می باشد. همچنین، بر اساس نتایج تحقیق، ناجا از شرایط لازم جهت استفاده از معیار جریان منابع اقتصادی برخوردار می باشد. لذا توصیه می شود در نظام حسابداری ناجا از مبنای حسابداری تعهدی تعدیل شده استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!