تعیین ژنوتیپ مارکر rs2274625 در ژن NPHS2 مرتبط با سندروم نفروتیک در جمعیت اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم نفروتیک یک بیماری ژنتیکی می باشد و به گروه بیماری های هتروژنی گلومرولی تعلق دارد که عمدتا در کودکان اتفاق می افتد. بررسی پیوستگی با استفاده از مارکرهای چندشکلی تک نوکلئوتیدی(SNP) برای مطالعه مولکولی بیماری، به عنوان یک روش غیرمستقیم بکار می رود. در پایگاه های داده موجود تعداد زیادی از مارکرهای SNP در ژن NPHS2 معرفی شده است.
روش بررسی
در مطالعه حاضر وضعیت ژنوتیپی و همچنین اطلاع دهندگی مارکر rs2274625 واقع در ژن NPHS2 در 120 فرد غیر خویشاوند سالم با استفاده از روش Tetra-primer ARMS PCR و پرایمرهای جدید طراحی شده، بررسی شد. در این مطالعه تخمین فراوانی آللی و وجود تعادل هاردی واینبرگ با استفاده از پایگاه GenePop انجام شد. همچنین از نرم افزار Power Marker برای تعیین شاخص ظرفیت اطلاعاتی چندشکلی(PIC) استفاده شد.
نتایج
نتایج حاصل بیانگر فراوانی آللی 97 و 3 درصد به ترتیب برای آلل های C و T برای مارکر rs2274625 در جمعیت اصفهان بود. به علاوه بررسی تعادل هاردی واینبرگ نشان داد که جمعیت ذکر شده برای مارکر مربوطه در تعادل می باشد و میزان PIC برابر 5/0 درصد می باشد.
نتیجه گیری
در مجموع با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، مارکر rs2274625 می تواند به عنوان یک مارکر تک نوکلئوتیدی در مطالعات پیوستگی برای ردیابی مولکولی جهش های ژن NPHS2 در تشخیص مولکولی سندرم نفروتیک در جمعیت اصفهان به عنوان نمونه ای از جمعیت ایرانی معرفی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
870 تا 878
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!