محاسبه درصد خطای به وجود آمده در استفاده از فانتوم آب به جای بافت نرم برای توزیع چشمه براکی تراپی 103Pd به روش مونت کارلو

پیام:
چکیده:
مقدمه
چشمه 103Pd منبع کم انرژی می باشد که در براکی تراپی مورد استفاده قرار می گیرد. طبق توصیه های انجمن فیزیک پزشکی آمریکا تعیین پارامترهای دزیمتری چشمه های براکی تراپی قبل از کاربرد کلینیکی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این تحقیق پارامترهای دزیمتری چشمه مورد نظر با استفاده از فانتوم آب و بافت نرم محاسبه شده و نتایج با یکدیگر مقایسه شده اند.
روش بررسی
پارامترهای دزیمتری طبق پروتکل TG-43U1 در اطراف چشمه 103Pd در فانتوم آب با چگالیgr/cm3 998/0 و فانتوم بافت نرم با چگالیgr/cm3 04/1 در فواصل مختلف بر روی محور طولی و عرضی چشمه با استفاده از کد MCNP4C شبیه سازی و اختلاف نسبی بین این دو حالت با یکدیگر مقایسه شده است.
نتایج
نتایج حاصل از شبیه سازی ها نشان می دهند پارامترهای دزیمتری تابع دز شعاعی و تابع ناهمسانگردی در استفاده از فانتوم آب به جای بافت نرم تا فاصله cm 5/1 از چشمه مطابقت خوبی با یکدیگر دارند و با افزایش فاصله، اختلاف افزایش می یابد به طوری که در فاصله cm 6 از چشمه این اختلاف به 4 درصد می رسد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از فانتوم بافت نرم در مقایسه با فانتوم آب حداکثر دارای اختلاف نسبی 4 درصدی در فاصله cm 6 از چشمه است، لذا می توان نتایج مربوط به فانتوم آب را با حداکثر خطای 4 درصدی در کاربردهای عملی به جای بافت نرم به کار بست و یا آن که با توجه به جداول به دست آمده در این پژوهش مقدار اختلاف به دست آمده در هر فاصله را برای استفاده در فانتوم بافت نرم اصلاح نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
806 تا 818
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!