بررسی آگاهی از منشور حقوق بیمار و رعایت آن از دیدگاه بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

آگاهی بیماران از حقوق خود علاوه بر افزایش کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و کاهش هزینه ها سبب مسئولیت پذیری پرسنل نسبت به صیانت از حقوق بیماران می شود. لذا این پژوهش با هدف تعیین آگاهی از منشور حقوق بیمار و رعایت آن از دیدگاه بیماران بستری انجام گردید.

مواد و روش کار

این مطالعه مقطعی بر روی 384 بیمار بستری مراجعه کننده به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1390، طی نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: چک لیست اطلاعات دموگرافیک و دو پرسشنامه مربوط به آگاهی بیماران و رعایت منشور حقوق بیمار بود. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی دو نمونه ای مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه و از طریق نرم افزار SPSS16 انجام شد.

یافته ها

یافته های مطالعه نشان داد که میانگین نمره آگاهی بیماران از منشور حقوق خود 48/6± 3/1 (در سطح ضعیف) و میانگین میزان رعایت منشور حقوق از دید گاه بیمار 28/6± 02/1 (در سطح نامطلوب) بود. همچنین تحلیل حیطه های هفتگانه مربوط به آگاهی و رعایت منشور حقوق بیمار نشان داد که کمترین و بیشترین نمره میانگین به ترتیب مربوط به حیطه حق اعتراض و شکایت (05 /0 ± 25/0و 85 /0 ± 15/0) و حق آگاهی و کسب اطلاعات (68/0 ± 8/2 و 55/0 ± 1/2) بود. همچنین بین آگاهی بیماران از حقوقشان و رعایت منشور حقوق بیمار ارتباط آماری معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده، لازم است مدیران بیمارستانها تدابیری اتخاذ نمایند تا بستری مناسب جهت آگاهی بیماران از حقوقشان و اجرای قوانین مربوط به رعایت حقوق بیمار فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
657 تا 668
لینک کوتاه:
magiran.com/p1495169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!