بررسی اثر آنتی اکسیدانی عصاره مرزه ماکرانتا بر فراسنجه های میکروسکوپی و بیوشیمیایی اسپرم گاو پس از فرآیند انجماد- یخ گشایی

پیام:
چکیده:
آسیب های اکسیداتیو به دلیل تولید رادیکال های آزاد در طی فرآیند انجماد– یخ گشایی، یکی از مهمترین دلایل کاهش باروری اسپرم می باشند. استفاده از آنتی اکسیدان ها در جهت حذف و پاکسازی رادیکال های آزاد از محیط اطراف اسپرم ضروری به نظر می رسد. هدف این مطالعه، بررسی اثر آنتی اکسیدانی سطوح مختلف عصاره مرزه ماکرانتا در رقیق کننده اسپرم گاو می باشد. نمونه های منی پس از جمع آوری از 3 راس گاو نر هلشتاین، با رقیق کننده سیترات-زرده تخم مرغ به همراه سطوح مختلف عصاره مرزه ماکرانتا (0، 2، 4، 8، 12، 16 و 20 میلی لیتر بر دسی لیتر) رقیق شده و پس از طی مراحل سردسازی، بسته بندی و انجماد در تانک حاوی ازت مایع ذخیره شدند. پس از یخ گشایی، فراسنجه های تحرک اسپرم، میزان زنده مانی اسپرم، یکپارچگی غشای پلاسمایی و پراکسیداسیون لیپید به ترتیب توسط نرم افزار تجزیه و تحلیل کامپیوتری تحرک اسپرم، رنگ آمیزی ائوزین-نیگروزین، تست التهاب هیپواسموتیک و تولید مالون دی آلدهید ارزیابی شدند. نتایج این مطالعه نشان دادند که استفاده از 4 میلی لیتر در دسی لیتر عصاره مرزه ماکرانتا بهترین اثر محافظتی را روی اسپرم یخ گشایی شده گاو هلشتاین داشته و موجب بهبود معنی دار کلیه فراسنجه های میکروسکوپی شد. افزودن 4 میلی لیتر در دسی لیتر عصاره، غلظت مالون دی آلدهید را نسبت به سایر گروه ها کاهش داد که این کاهش در مقایسه با گروه شاهد از لحاظ آماری معنی دار نبود. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از تاثیر مثبت دوزهای پایین عصاره مرزه ماکرانتا بر فراسنجه های میکروسکوپی اسپرم منجمد-یخ گشایی شده گاو می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1495237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!