بررسی شرایط کاری موثر بر عملکرداپراتور(CPCs) و تعیین احتمال خطای کلی توسط تکنیک CREAMفازی (یکی از مناطق عملیاتی شرکت انتقال گاز)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود اتوماتیک شدن و به روز شدن بخش های مختلف صنعتی هنوز، انسان نقش مهمی را در بخش های مختلف طراحی، تعمیرات و عملیات و نظارت هر سیستم بازی می کند. تمام فعالیت های انجام شده در این بخش ها، تحت تاثیر شرایط کاری ویژه یا موقعیت های کاری قر ار دارد که در واقع با هم تشکیل مجموعه سه تایی MTO (انسان، تکنولوژی و سازمان) را می دهند. (Dougherty) لذا به منظور کاهش خطای انسانی وارتقای وضعیت ایمنی، شناسایی و ارزیابی این شرایط، بعنوان یک ضرورت محسوب می شود.
روش کار
مطالعه حاضر، یک مطالعه مورد پژوهی توصیفی- تحلیلی است که در اتاق کنترل و بخش تعمیرات و نگهداری یکی از مناطق عملیاتی شرکت انتقال گاز،انجام شده است.برای انجام پژوهش در ابتدا به شناسایی مشاغل بحرانی پرداخته سپس پرسشنامه ای برای ارزیابی شرایط کاری موثر بر عملکرد(CPCs) تهیه نموده و بعد از فازی کردن آن با استفاده از روش اولیه CREAM فازی شده کنترل های محتمل کاربر و احتمال کلی خطای شناختی برای مشاغل تعیین گردید.
نتایج
بر اساس نتایج روش اولیه CREAM فازی، برای کلیه وظایف نوبتکار،سرپرست نوبتکار، نوبتکار ارشد و تعمیرات نوع سبک کنترلی تاکتیکی تعیین گردید.
نتیجه گیری
با توجه به روش اولیه CREAMفازی، عواملCPCs مرتبط با بهبود اطمینان عملکردشامل شرایط کار،زمان در دسترس برای انجام کار،قابلیت دسترسی به روش ها و برنامه ها می باشد که باعث ایجاد سبک کنترلی تاکتیکی می گردد، با توجه به نتایج حاصل در این مطالعه هیچکدام از عواملCPCsباعث کاهش عملکرد اطمینان اپراتور نشدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1496957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!