آنالیز حوادث فرآیندی ناشی از نشتی گاز هیدروژن سولفید از واحد لخته گیری یکی از پالایشگاه های پارس جنوبی با رویکرد تعیین حریم ایمن

پیام:
چکیده:
مقدمه

پالایشگاه ها به خاطر ارتباط تنگاتنگ با مواد، محصولات و فرآیندهای تولیدی خطرناک معمولا بسترگاه بسیاری از حوادث و اتفاقات هستند. هدف از این مطالعه، آنالیز پیامد سناریوی نشتی گاز هیدروژن سولفید از واحد لخته گیری پالایشگاه گازی فاز 2 و 3 پارس جنوبی و تعیین مرز خطر و حد آسیب رسانی این سناریو می باشد

روش بررسی

مطالعه صورت گرفته بصورت توصیفی تحلیلی و بطور مقطعی در پالایشگاه های گازی 2 و 3 پارس جنوبی صورت گرفت جهت ارزیابی چگونگی پخش و تاثیرگذاری سناریوی نشتی از نرم افزار PHAST نسخه 54/6 استفاده شد. برای این کار ابتدا سناریوهای مختلف نشتی را در این شرایط تعیین و سپس نسبت به شناسایی شرایط آب و هوایی تاثیرگذار در این سناریو اقدام گردید و در نهایت پیامدهای این سناریوها تعیین و مرز خطر و حد آسیب رسانی این سناریو برای نواحی تاثیرگذار و نواحی تحت تاثیر، در 2 سطح معیار LC و IDLH مشخص گردید.

نتایج

نتایج این مطالعه نشان داد که فاصله خطر، بر حسب متر در خصوص معیار LC50 for H2S Toxic Dispersionبرای محدوده تاثیرگذار(Restricted) برابر با 224 متر و فاصله خطر درخصوص معیار IDLH for H2S Toxic Dispersion برای نواحی تحت تاثیر(Impacted area) برابر با 386 متر می باشد. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که کمپ ENI در فاصله 200 متری از فنس فاز 2 و 3 و در جهت جریان غالب بوده و در صورت وقوع نشتی آسیب انسانی فراوانی حاصل خواهد گردید. لذا بایستی سریعا نسبت به تغییر مکان محل اسکان نیروها در کمپ و یا اتخاذ تدابیر کنترلی مهندسی اقدام فوری نمود.

نتیجه گیری

با بکارگیری اطلاعات مربوط به خطرات و نتایج آنالیزهای صورت گرفته و ارزیابی پیامدها در قالب تعیین محدوده خطر می توان با بکارگیری نرم افزارهای ارزیابی، جمعیتی میزان ریسک جمعی این سناریوهای فجایع را تعیین نمود و در قالب چنین مطالعه ای، نواحی و جمعیت تحت تاثیر مخاطرات صنعتی را از آسیب، رهایی داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1496961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!