بررسی فراوانی تولد نوزادان نارس در فصول مختلف سال در شهرستان رفسنجان در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

گوناگونی های فصلی در بروز بیماری ها می تواند دلیلی بر وجود اثر عوامل محیطی بر سلامت باشد. الگوهای فصلی تولدهای نارس بین کشورها متفاوت است. با توجه به اهمیت تولد نوزادان نارس و نامعلوم بودن علل آن، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی تولد نوزادان نارس در فصول مختلف سال طراحی شده است.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی با استفاده از اطلاعات 5،860 نوزاد متولدشده در بیمارستان نیک نفس رفسنجان در سال 1390 انجام شد. شرایط ورود به مطالعه شامل تولد نوزاد زنده با سن حاملگی بیشتر از 20 هفته و وزن موقع تولد بالای 500 گرم بود. سن حاملگی با استفاده از معیار تاریخ آخرین قاعدگی مادر ثبت شد. ملاک اطلاق تولد نوزاد نارس، سن حاملگی کمتر از 37 هفته کامل بارداری بود. اطلاعات با استفاده از چک لیست از پرونده های زایمانی مادران باردار جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS وآزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید.

یافته ها

میزان شیوع موالید نارس در مطالعه حاضر 96/6 درصد (تعداد 408 نوزاد) بود. بیشترین و کمترین درصد فراوانی موالید نارس به ترتیب در فروردین و بهمن ماه بود (031/0P=) و هم چنین بیشترین فراوانی موالید نارس (4/8 درصد) در فصل بهار و کمترین فراوانی در فصل زمستان (9/4 درصد) رخ داده است (002/0P=). اختلاف فراوانی موالید نارس در فصول مختلف سال در بین زایمان های طبیعی، نژاد افغانی و نوزادان پسر از نظر آماری معنی دار بود (05/0>P).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه که نشان از افزایش موالید نارس در فصول گرم سال است لازم است سیستم های مراقبتی و درمانی و همچنین خدمات پرستاری و مامایی آمادگی لازم برای انجام اقدامات مناسب در این شرایط را داشته باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!