تاثیر الگوی رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان پلیس پیشگیری ناجا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توانمندسازی کارکنان یکی از فنون موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده از ظرفیت ها و توانایی های فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است. یکی از جدیدترین الگوهای رهبری در توانمندسازی کارکنان، الگوی رهبری تحول آفرین است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر این الگو در توانمندسازی کارکنان پلیس پیشگیری ناجا نگارش یافته است.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان شاغل در ستاد پلیس پیشگیری ناجا هستند که همه این کارکنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد شده رهبری تحول آفرین «بس و آوالیو» و توانمندسازی «اسپریتزر» استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های همبستگی و تی و آزمون های الگوسازی معادلات ساختاری به وسیله نر م افزار لیزرل استفاده شد و فرضیه ها و مدل مفهومی تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از طریق آزمون فریدمن اولویت بندی ابعاد مورد بررسی در هر یک از متغیرهای تحقیق انجام شد.
نتیجه گیری و
یافته ها
یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهند که رهبری تحول آفرین و همه ابعاد آن، زمینه ساز بهبود مستمر و افزایش توانمندی کارکنان پلیس پیشگیری است و تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر توانمندسازی کارکنان این حوزه دارد؛ همچنین اولویت تاثیر ابعاد الگوی رهبری تحول آفرین به ترتیب شامل ترغیب ذهنی رهبر، انگیزش الهام بخش، نفوذ آرمانی رهبر و ملاحظات فردی هستند. همچنین اولویت ابعاد متغیر توانمندسازی کارکنان پلیس پیشگیری، به ترتیب شامل احساس معنی داری در شغل، احساس موثر بودن، احساس داشتن حق انتخاب، احساس اعتماد و احساس شایستگی در شغل به دست آمده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!