طراحی و معرفی نرم افزار تشخیصی ضایعات پستانی در ام آر ماموگرافی با ماده حاجب

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان های زنان در دنیا و از جمله ایران می باشد. روش های مختلف تصویربرداری پزشکی در جهت تشخیص به موقع ضایعات پستانی، به سرعت درحال توسعه می باشند. هدف از این مطالعه طراحی و معرفی نرم افزار تشخیصی برای ضایعات پستانی در ام آر ماموگرافی با ماده حاجب می باشد.
مواد و روش ها
روش مطالعه حاضر از نوع طراحی نرم افزار می باشد که تصاویر ام آر ماموگرافی31 بیمار مشتمل بر 54 ضایعه توسط نرم افزار طراحی شده پژوهشگر مورد بررسی وآنالیز قرار گرفت. نرم افزار طراحی شده در محیط نرم افزاری متلب (Mathlab) نوشته شده و قادر بود ویژگی های مورفولوژیک وفیزیولوژیک ضایعه را تحلیل نماید. بر اساس شواهد حاصل ازاین آنالیز، رادیولوژیست نسبت به خوش خیمی و یا بدخیمی هر ضایعه تصمیم گیری و نتایج حاصل از این تحلیل برای هر ضایعه با نتایج حاصل از گزارش پاتولوژیست مقایسه گردید. داده ها توسط اس پی اس اس نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نرم افزار طراحی شده توانست تصاویر ام آرماموگرافی را بصورت تصاویر رنگی نمایش داده و بصورت پیکسل به پیکسل آنالیز نماید. این نرم افزار قادر بود شکل، مارژین و الگوی داخلی بافت توده را ارزیابی کند و اطلاعات فیزیولوژیک و مورفولوژیک ضایعه را مشخص نموده و به تشخیص ماهیت ضایعات کمک کند. نتایج نهایی حاصل از بررسی نرم افزاری ضایعات پستانی در این مطالعه، حساسیت تشخیصی 1/94 درصد و ویژگی تشخیصی 85 درصد را نشان داد.
نتیجه گیری
ارزیابی همزمان خصوصیات مورفولوژیک وفیزیولوژیک از طریق برنامه کمک تشخیصی کامپیوتری، می تواند دقت تشخیصی رادیولوژیست را ارتقا و مدت زمان خوانش و تفسیر میزان انبوه تصاویر هر ام آر مامو گرافی را کاهش دهد. پیشنهاد می شود از این نرم افزار تشخیصی جهت افزایش صحت تشخیص ضایعات پستانی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!