غربالگری پیش از ازدواج بتا تالاسمی در شهرستان ارومیه در سال 1393: یک گزارش کوتاه

چکیده:
زمینه و هدف
بتا تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران است. امروزه برنامه غربالگری قبل از ازدواج زوجین از نظر ابتلاء به بتا تالاسمی در کشور بسیار مورد توجه است تا از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری گردد. تولد فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور نه تنها مشکلات پزشکی، اجتماعی و اقتصادی زیادی برای بیمار و والدین آنها ایجاد خواهد نمود بلکه بار مالی زیادی نیز بر سیستم بهداشتی و درمانی تحمیل می نماید. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی برنامه غربالگری پیش از ازدواج بتا تالاسمی در مرکز بهداشتی و درمانی اقبال شهرستان ارومیه در سال 1393 می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی، 2341 داوطلبی (2167 مرد و 174 زن) که در سال 1393جهت انجام آزمایشات روتین غربالگری پیش از ازدواج به مرکز بهداشتی و درمانی اقبال ارومیه مراجعه کردند، مشارکت داشتند. کلیه داوطلبین مرد و خانم های مردان دارای اندیکس خون پایین fl] 80>MCV (میانگین حجم گویچه ای)، pg27>MCH (میانگین هموگلوبین گویچه ای) و 5/3%
یافته ها
در مطالعه حاضر 174 نفر مرد fl80>MCV یا pg27>MCH داشتند، لذا اندیکس های همسران آنها (174 نفر زن) نیز بررسی شد. 58 نفر زن fl80>MCV یا pg 27>MCH داشتند. بنابراین در کل 58 زوج (116 نفر) شناسایی شدند که از میان آنها 98 نفر دارای آنمی فقر آهن (84 نفر زن و 14 نفر مرد)، 9 نفر مبتلا به بتا تالاسمی (7 نفر زن و 2 نفر مرد) و 9 نفر مبتلا به آلفا تالاسمی (2 نفر زن و 7 نفر مرد) بودند. فراوانی ناقلین بتا تالاسمی و آلفا تالاسمی در میان مردان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی و درمانی اقبال ارومیه به ترتیب 09/0% و 32/0% بود. مقایسه پارامترهای هماتولوژی نشان داد که مقادیر HbA2 در گروه بتا تالاسمی از افزایش معنی داری در مقایسه با گروه آلفا تالاسمی و گروه آنمی فقر آهن برخوردار می باشد (001/0=p). علاوه بر این، مقادیر MCV و MCH در گروه بتا تالاسمی کاهش چشم گیری در مقایسه با گروه آلفا تالاسمی و گروه آنمی فقر آهن نشان داد (001/0=p).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد در سال 1393، فراوانی ناقلین بتا تالاسمی در میان مردان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی و درمانی اقبال شهرستان ارومیه کم می باشد. با این حال، اجرا و تداوم برنامه غربالگری بتا تالاسمی زوجین در این شهرستان می تواند به طور موثری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور و تحمیل هزینه های درمانی ناخواسته جلوگیری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
903 تا 910
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!