بررسی تاثیر سه روش مداخله آموزشی بر تکرار ماموگرافی در بین زنان ترک کننده ماموگرافی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان پستان عمده ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان سراسر دنیا می باشد. تداوم افزایش مرگ از سرطان پستان در زنان ایرانی تا حدودی بعلت میزان استفاده پایین رفتار غربالگری سرطان پستان و تشخیص دیررس بیماری است هدف این مطالعه مقایسه اثر 3 روش مداخله ای متناسب شده برای تکرار ماموگرافی در بین زنان ترک کننده ماموگرافی در شهر سنندج با چهار چوب نظری الگوی اعتقاد بهداشتی بود.

روش بررسی

با طراحی کارآزمایی تصادفی شده، 360 نفر از زنان بالای 50 سال شهر سنندج بطور تصادفی در 4 گروه، سه گروه مداخله: استفاده از پمفلت، مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی و یک گروه شاهدتقسیم گردیدند. همه گروه ها در 4 زمان مختلف، قبل از مداخله، هفته دوم، ماه سوم و ماه ششم بعد از مداخله با یکدیگر مقایسه شدند.داده ها با آزمونهای آنالیز واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند. 05/0>Pدر این مطالعه معنی دار تلقی گردید.

یافته ها

گروه های مورد مطالعه از نظر ویژگی های دموگرافیک(سن، تحصیلات و میزان درآمد)با 05/0>P تفاوت معنی داری با هم نداشتند. میانگین امتیازات سه گروه مداخله درحیطه های حساسیت و شدت درک شده، فواید و موانع درک شده برای ماموگرافی در ماه ششم بعد از مداخله با 01/0>P تفاوت معنادار داشتند. در مجموع بالاترین میزان تکرار مامو گرافی در گروه آموزش حضوری با نسبت 50 در صد دیده شد.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه حمایت تجربی در زمینه استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی برای تکرارماموگرافی ارائه کرد. آموزش حضوری بیشترین تاثیر را در تکرارمامو گرافی داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!