بررسی وضعیت اجرای قانون بیمه حوادث ترافیکی (موضوع ماده 92 قانون بودجه برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران) در بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان

چکیده:
زمینه و هدف
در کشور ما حوادث و سوانح دومین عامل مرگ و میر است و حوادث ترافیکی در راس آن قرار دارد. از اوایل دهه 70 شمسی، طرح خودگردانی بیمارستان های کشور به اجرا درآمد. از سال 1384 طبق آیین نامه اجرایی ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه، 10 % از هزینه بیمه نمودن وسایل نقلیه در کشور، به صندوق درآمد اختصاصی آن در وزارت بهداشت و درمان واریز می شود. بیمارستان های عمومی، دولتی و خصوصی موظفند مصدومین حوادث ترافیکی را بدون دریافت هزینه پذیرش نموده و مراقبت های درمانی ارائه نمایند. هزینه ارائه خدمات درمانی، طبق سازوکار مشخص، از محل صندوق یادشده به بیمارستان ها پرداخت می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثرات قانون یادشده در وضعیت درآمدی بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان است.
روش
در سامانه الکترونیکی بیمارستان اگرچه اطلاعات مالی پرونده ها از سال 1384 به بعد وجود داشت، لیکن متاسفانه اطلاعات مالی پرونده های سال های پیش از اجرای قانون یادشده کامل نبود. در سال 1383، پرونده های 2378 بیمار با بدهکاری بالای 10000 ریال در هنگام ترخیص تسویه نشده باقی مانده بود. از آخرین پرونده تسویه نشده سال 1383 به قبل تا اول خردادماه 1383، 428 پرونده مربوط به بیماران تصادفی بررسی شد. پس از حذف مواردی که اطلاعات ثبت شده با پرونده همخوانی نداشت، 394 پرونده باقی ماند.
یافته ها
از مجموع 1909334753 ریال هزینه خدمات انجام شده برای این نمونه 394 تایی، فقط 1052031605 ریال آن در هنگام ترخیص به بیمارستان پرداخت شده است. به این ترتیب مبلغ 857303148 ریال از هزینه خدمات انجام شده، یعنی معادل 44/9 درصد از هزینه خدمات انجام شده در هنگام ترخیص بیماران بلاتکلیف مانده است. پس از اجرای قانون ماده 92، هزینه های مصدومین تصادفی به طور کامل به بیمارستان پرداخت شده است.
بحث و نتیجه گیری
تامین نشدن هزینه های انجام شده برای بیماران، سازمان بیمارستان را از ارائه خدمت به بیماران بعدی بازمی دارد. با قطع رابطه مالی پزشک (سازمان بیمارستان) و بیمار در بیماران تصادفی، امکان مالی رسیدگی بهتر به بیماران تصادفی و به تبع آن رعایت بخش هایی از منشور حقوق بیمار امکان پذیر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!