عوامل موثر بر تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده زنان 15- 49 ساله استان سمنان با استفاده از رگرسیون پواسن

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
در مطالعات جمعیتی مقوله باروری جایگاه ویژه ای دارد. باروری یکی از رویدادهای طبیعی جمعیت و از عناصر مهم رشد آن می باشد. در تبیین عوامل موثر بر باروری عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقش دارند که محققان جمعیت شناسی در حوزه باروری به هر یک از این ابعاد، از جهات مختلف پرداخته اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی عوامل موثر روی تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده، به عنوان یکی از شاخص های تعیین کننده باروری، با استفاده از رگرسیون پواسن است.
روش ها
405 زن 15-49 ساله حداقل یک بار ازدواج کرده استان سمنان در سال 1391 با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسش نامه ساختار یافته بررسی شدند. به منظور مدلسازی تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده بر روی محل تولد، سطح تحصیلی، وضعیت شغلی و نوع ازدواج زنان از مدل رگرسیون پواسن و به منظور برازش مدل از نرم افزار SPSS 17 استفاده شد.
یافته ها
از میان چهار متغیر پیش بین محل تولد، سطح تحصیلی، وضعیت شغلی و نوع ازدواج، تنها دو متغیر محل تولد و وضعیت تحصیلی بر روی تعداد فرزندان به دنیا آمده تاثیر معنی دار داشتند (001/0>p-value). زنان متولد روستا و با تحصیلات زیردیپلم تعداد فرزندان بیشتری نسبت به زنان متولد شهر و با تحصیلات دیپلم و بالاتر داشتند.
نتیجه گیری
از آن جا که متغیر تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده، متغیری شمارشی و گسسته است، استفاده از رگرسیون پواسن برای مدلسازی آن، مدلی کاراتر از رگرسیون خطی ارائه می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
627 تا 637
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!