بررسی کارایی حذف نیترات با استفاده از زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت اصلاح شده و اصلاح نشده از محلول های آبی

چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه بررسی حذف نیترات با استفاده از زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت اصلاح شده و اصلاح نشده، ازمحلول های آبی می باشد.
روش ها
در این مطالعه، با توجه به راندمان پایین حذف توسط زئولیت اصلاح نشده، ازکلرید روی و فروسولفات برای اصلاح جاذب استفاده شد. پارامترهای مورد مطالعه pH (12-1)، زمان تماس (186-2 دقیقه)، غلظت نیترات (mg/l100-50) و دوز جاذب ( g/l20-5) بودند.
یافته ها
راندمان حذف نیترات توسط زئولیت اصلاح نشده در حدود 40% بود، بنابراین در آزمایشات بعدی، زئولیت اصلاح شده به عنوان جاذب مورد استفاده قرار گرفت. شرایط مطلوب حذف نیترات برای زئولیت اصلاح شده با کلرید روی و فروسولفات در 5 و 3pH=، زمان تماس 66 و 66 دقیقه، دوز جاذب g/l 15 و 20 و غلظت اولیه نیتراتmg/l 100 و 50، به دست آمد. حداکثر حذف نیترات به ترتیب 82/78٪ و 82/90٪ به دست آمد. فرآیند جذب توسط زئولیت اصلاح شده با کمک کلریدروی از ایزوترم فروندلیچ و با کمک فروسولفات از ایزوترم لانگمیر تبعیت می کند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که زئولیت اصلاح شده به دلیل جایگاه های مختلف جذب، ساده بودن سیستم و کارایی بالای حذف نسبت به زئولیت اصلاح نشده، در حذف نیترات از محلول های آبی کارآمدتر می باشد. بنابراین در غلظت های بالای نیترات مناسب ترین جاذب زئولیت اصلاح شده با کلرید روی بوده، در حالی که در غلظت های کم نیترات، زئولیت اصلاح شده با فروسولفات بالاترین کارایی حذف را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
638 تا 649
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!