اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان شناختی، سبک های مقابله ای و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع II

چکیده:
زمینه و هدف
مشکلات روان شناختی بیماری های مزمن از جمله دیابت که اغلب نادیده گرفته می شوند، لزوم توجه بیشتر به درمان مناسب را روشن می سازد. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم روان شناختی، سبک های مقابله ای و کیفیت زندگی در مبتلایان به دیابت II بود.
روش کار
تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران دیابت II از بین مراجعه کنندگان به بیمارستان طالقانی شهرکرمانشاه بود (490N=) که براساس معیارهای ورود به پژوهش و معیارهای تشخیصی DSM_IV_TR و پرسش نامه های افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21)، کیفیت زندگی (WHOQL-26) و سبک های مقابله ای (SISS)، افرادی که دارای بالاترین نمرات بودند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل (8=n2=n1) تقسیم شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه مداخله درمانی 120 دقیقه ای طی دو جلسه در هفته را دریافت نمود. اطلاعات به دست آمده با SPSS-16 و روش های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه های آزمایش و کنترل در نمرات کلی افسردگی، اضطراب، استرس و سبک های مقابله ای (مساله مدار، هیجان مدار و اجتنابی) وجود دارد (05/0p<). همچنین در نمرات کلی کیفیت زندگی و مولفه های سلامت روان شناختی، اجتماعی و محیطی تفاوت معناداری مشاهده گردید (05/0p<) اما در سلامت جسمانی این تفاوت معنادار نبود.
نتیجه گیری
نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخله بر علائم روان شناختی در بیماران مزمن جسمی و ارائه افق های جدید در مداخلات بالینی تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!