پهنه بندی فصلی و مکانی شاخص کیفیت هوا و آلاینده های هوای محیطی شهر تبریز به کمک نرم افزار GIS و بررسی مشکلات اجرایی موجود

چکیده:
زمینه و هدف
آلودگی هوا سلامتی ساکنین شهری را تهدید می نماید. شهر تبریز جزء یکی از هفت کلان شهر ایران است که دارای مشکل آلودگی هوا می باشد. هدف از این مطالعه بررسی و توصیف کیفیت هوای شهر تبریز بر اساس پارامترهای سنجش آلودگی هوا در فصول مختلف و ارزیابی مشکلات پیشرو می باشد.
روش کار
نوع مطالعه توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری هوای محیطی شهر تبریز می باشد. داده های پنج ایستگاه پایش آلودگی هواd موجود در سطح شهر در سال 1391جهت انجام مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات هواشناسی همراه با داده های کیفیت هوا برای پهنه بندی و ترسیم نقشه های پراکنش و انجام آنالیز فضایی استفاده شد. البته در حدود 30 الی 50 درصد مواقع اطلاعات مربوط به غلظت آلاینده ها توسط بعضی از ایستگاه های پایش ثبت نشده بود. نرم افزار سامانه اطلاعات جغرافیایی بر اساس روش وزن دهی فاصله ای معکوس جهت توزیع دقیق آلودگی هوا در سایر نقاط شهر استفاده شد.
یافته ها
بیشترین مقدار غلظت PM10 مربوط به فصل تابستان و زمستان حدود μg/l117 و در اغلب روزها بالاتر از حد مجاز بود. مونوکسیدکربن در ماه های سرد سال دارای بیشترین مقدار ppm 66/7 بوده و در اغلب مواقع در شرایط ناسالم قرار داشته است. غلظت های O3، NO2 و SO2 اغلب پایین تر از حد مجاز بوده و در کمتر از 5 درصد مواقع باعث اعلان شرایط ناسالم شده است. محاسبات نشان می دهد که تعداد ایستگاه های پایش کافی نیست و طبق محاسبات برای شرایط فعلی 21 ایستگاه دیگر مورد نیاز می باشد.
نتیجه گیری
دو عامل مهم آلودگی هوای شهر تبریز PM10 و مونوکسیدکربن هستند و بیشترین وقایع آلودگی مربوط به فصل های سرد سال می باشد. افزایش تعداد ایستگاه های پایش و توسعه سیستم اندازه گیری روزانه آلاینده ها یکی از اقدامات مهم مدیریتی برای کنترل آلودگی هوا در شهر تبریز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!