بررسی سرولوژیکی آلودگی جوندگان به لپتوسپیروز دراستان خراسان شمالی، شمال شرق ایران

چکیده:
زمینه و هدف
لپتوسپیروز یکی از بیماری های بازپدید غفلت شده قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد. این بیماری بوسیله باکتری لپتوسپیرا گونه لپتوسپیرا اینتروگانس که دارای بیش از 250 سرووار می باشد ایجاد می شود. جوندگان به عنوان مخزن بیماری برای انسان و حیوانات محسوب می شوند.
مواد و روش کار
این مطالعه به منظور بررسی حضور گونه های لپتوسپیرا در جوندگان خراسان شمالی طراحی و اجرا شده است. 36 جونده با استفاده از تله های زنده گیر صید شد. نمونه خون از آنها اخذ گردید و تیتر آنتی بادی با استفاده از روش استاندارد آگلوتینتاسیون میکروسکوپی تعیین و سرووارهای بیماری زا مشخص شدند. در این روش از پانل حاوی آنتی ژن زنده 7سرووار لپتوسپیرا و رقیق سازی با غلظت های 1:100 تا 1:12800 استفاده شد.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد آنتی بادی ضد لپتوسپیرا در گونه های جونده مریونس لیبیکوس، رومبومیس اپیموس و آپودموس ویتربیی وجود دارد. نتایج این بررسی نشان داد 12 نمونه (33%) از جوندگان با یک یا دو سرووار لپتوسپیرایی دارای واکنش مثبت سرمی بودند. در مجموع 4 نمونه با سرووار پومونا، 3 نمونه با سرووار گریپوتیفوزا، 3 نمونه با استرالیس، 2 نمونه با تاراسوی و 2 نمونه با ایکتروهموراژیه واکنش مثبت نشان دادند. بر این اساس بیشترین فراوانی مربوط به سرووار پومونا (14%) و فراوانترین تیتر 1:100 در10 نمونه و بالاترین تیتر 1:200 بود
نتیجه گیری
یک سوم جوندگان نمونه برداری شده در منطقه خراسان شمالی دارای آلودگی به سویه های مختلف لتوسپیرایی بوده و با توجه به اینکه جوندگان یکی از مخازن اصلی عامل لپتوسپیروز برای انسان و حیوانات در طبیعت هستند، ضرورت توجه بیشتر به کنترل بیماری در خراسان شمالی و مطالعه بیشتر در این خصوص کاملا احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
725 تا 733
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!