دانش، نگرش و عملکرد رابطین سلامت شهرستان اسفراین در مورد بیماری لیشمانیوز جلدی در سال 1392

چکیده:
زمینه و هدف
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری لیشمانیوز جلدی از مشکلات بهداشتی جهان به خصوص در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد. یکی از راه های موثر در کنترل و پیشگیری این بیماری آموزش به افراد جامعه است که رابطین سلامت می توانند نقش موثری در این زمینه ایفا نمایند لذا هدف از این مطالعه بررسی دانش، نگرش و عملکرد رابطین سلامت در مورد لیشمانیوز جلدی شهرستان اسفراین می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی–تحلیلی بر روی 313 نفر از رابطین شهرستان اسفراین به صورت سرشماری انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، جمع آوری، سپس توسط نرم افزار آماری SPSS16 و آزمون های آماری تی تست و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه 100 درصد افراد شرکت کننده زن بودند، 77 درصد متاهل بودند و 82/76 درصد ساکن روستا بودند. میانگین نمره رابطین سلامت در مورد بیماری لیشمانیوز جلدی در زمینه دانش 76/2±99/11، نگرش 8/19± 61/51 و عملکرد 47/5± 83/14 بود. سطح دانش 6/86 درصد افراد متوسط بود و به ترتیب 1/5 درصد و 6/32 درصد افراد دارای نگرش و عملکرد متوسطی بودند. کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی اولویت اول 4/53 درصد افراد جهت دریافت اطلاعات در زمینه بیماری لیشمانیوز جلدی بود. بین شغل با دانش و نگرش همچنین بین محل سکونت با نگرش و عملکرد رابطین سلامت رابطه آماری معنی دار وجود داشت) 05/0. (P<
نتیجه گیری
با توجه به دانش نسبتا مناسب رابطین سلامت شهرستان اسفراین در مورد بیماری لیشمانیوز جلدی و اهمیت این گروه در فعالیت های بهداشتی، لازم است مسئولین اقدامات آموزشی مناسب جهت بهبود عملکرد رابطین سلامت در جامعه انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
735 تا 743
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!