نقش عوامل اقتصادی-اجتماعی بر بهره هوشی کودکان دبستانی شهرستان بندرانزلی

چکیده:
زمینه و هدف
هوش به عنوان یک استعداد کلی شخصی برای درک جهان خود و برآورده ساختن انتظارات آن تعریف می شود. مطالعات متعدد حکایت از ارتباط عوامل اقتصادی و اجتماعی با میزان بهره هوشی داشته اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش این عوامل بر میزان بهره هوشی در کودکان بود.
مواد و روش کار
این مطالعه به روش مورد-شاهدی بر روی 111 دانش آموز دختر 9 تا 11 ساله با بهره هوشی به هنجار ضعیف و مرزی به عنوان گروه مورد و 111 دانش آموز با بهره هوشی به هنجار قوی و متوسط به عنوان گروه شاهد از تمامی دبستان های دولتی شهرستان بندرانزلی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام پذیرفت. برای تعیین ویژگی های دموگرافیک، مادران دعوت شدند و پرسشنامه اطلاعات اقتصادی-اجتماعی طی مصاحبه حضوری تکمیل گردید و جهت تعیین بهره هوشی کودکان از تست هوش تجدید نظر شده وکسلر (WISC-R) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، t استیودنت، رگرسیون لجستیک تک و چند متغیره و نرم افزار های آماری 16SPSS و Stata11SE انجام گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج رگرسیون لجستیک تک متغیره، بهره هوشی کودکان با جایگاه شغلی و میزان تحصیلات والدین، سطح اقتصادی و تعداد افراد شاغل خانواده ارتباط معنی داری نشان داد. اما با میانگین وزن و قد مادر و کودک و نیز با شاغل بودن پدر، مالکیت منزل مسکونی و تعداد فرزندان خانواده ارتباط معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه، میزان تحصیلات والدین، مهمترین عامل اقتصادی-اجتماعی بر میزان بهره هوشی کودکان بود. به نحوی که شانس داشتن کودکانی با بهره هوشی پایین تر برای مادران و پدرانی با تحصیلات غیر دانشگاهی به ترتیب بیش از 2 و 5/3 برابر والدین با تحصیلات دانشگاهی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
761 تا 770
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!